آوای جنوب

بی‌توجهی مسئولان به گورستان بیت‌المقدسی به قدمت تاریخ در باشت

اگرچه بیش‌از چند ماه از انتشار خبرهایی از آن می‌گذرد اما مسئولان ما در خواب خرگوشی به سر می‌برند و بی‌توجه…

بی‌توجهی مسئولان نسبت به گورستان بیت‌المقدسی شهرستان باشت که نشانی بر قدمت این دیار دارد برای مردمان این خطه قابل پذیرش نیست.

آوای جنوب؛

سراسر خاک ایران اسلامی طلاست؛ طلاهایی از انواع هویت‌بخش به مردمان امروز ؛ طلاهای پنهان در دل خاک نه به معنای زر و زیورهای قدیمی بلکه گنجینه‌هایی که مردمان امروز را نسبت به هویت خود و قدمت تمدنشان آگاه می‌سازد.

گاهی براثر اتفاق‌هایی اگر چه باور نکردنی ممکن است این آثار هویت‌بخش از دل خاک بیرون آمده و با نمایان شدنش زمینه را برای تحقیقات و یافتن نقطه‌ای در مسیر بلند هویت اصیل خود فراهم کند.

نقش رسانه‌ها در بازتاب این موارد به رسالت ارزشمند آن‌ها باز می‌گردد، آنگاه که با یافتن کوچکترین نشانه و اثری در نهایت هوشیاری رسالتشان آغاز می‌شود نیاز به همکاری و گام‌های مددجویی مسئولان دارند.

و حال به سراغ گورستان بیت‌المقدسی فراموش شده در شهرستان باشت می‌رویم که اگرچه بیش‌از چند ماه از انتشار خبرهایی از آن می‌گذرد اما مسئولان ما در خواب خرگوشی به سر می‌برند و بی‌توجه به این آثار تاریخی مهم نسبت به آن غفلت می‌ورزند.۱۳۹۲۱۲۱۰۰۰۰۶۴۸_PhotoL

قبرستان بیت‌المقدسی روستای سرآبیز از توابع شهرستان باشت چند ماه پیش سوژه خبرنگار فارس در باشت شد و در متن این خبر آمده است که«در روستای سرآبیز از توابع شهرستان باشت از استان کهگیلویه و بویراحمد قبرهایی موجود است که شکل آن‌ها همانند سایر قبور در این روستا نبوده و بنا به گفته مردم این روستا این قبرها به گورستان بیت‌المقدسی مشهور است و با بنا به گفته همین مردم، بازگشت زمانی آن به تاریخی برمی‌گردد که بیت‌المقدس قبله اول مسلمین جهان بوده و این نشان می‌دهد که در آن زمان نیز انسان‌هایی در این خطه از سرزمین زندگی می‌کردند که معتقد به یگانگی خدا بودند.

اهالی این روستا بر این اعتقادند که این گورستان از جمله آثار نادری است که در این استان وجود دارد اما به علت کم توجهی و غفلت تاکنون شناسایی نشده و به دلیل حراست نشدن روز به روز به دلیل ساخت و سازهای مختلف در آن منطقه موجبات تخریب آن فراهم می‌شود.

سیدحبیب خاتم یکی از اهالی این منطقه است که با اعتقادی راسخ بر گفته‌های خود اعلام می‌دارد این قبرها بر خلاف جهت قبرهای امروزی ما مسلمانان رو به بیت‌المقدس هستند اگر چه با بی‌توجهی و عدم پیگیری بسیاری از آنان تخریب شده اما هنوز هم تعداد زیادی از آنها قابل شناسایی است.

اهالی روستای سرآبیز باشت از زمان انتشار این خبر و عدم عکس‌العمل مسئولان در این خصوص گلایه‌مند هستند که چرا مسئولان چشم‌های خودرا بر وجود چنین آثار بزرگی که شاید نقطه‌ای از هویت مردم این روستا، شهرستان و حتی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد، بسته‌اند و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

——————————–

گزارش از سیده فوزیه احمدی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president