آوای جنوب

زینل زاده خبر داد

برگزاری کارگاه آموزشی ظرفیت‌سازی در مدیریت شهری دوگنبدان

شهردارشهردار دوگنبدان از برگزاری کارگاه آموزشی ظرفیت‌سازی در مدیریت شهری و نهادهای محلی و مردمی در ارتباط با سامان‌دهی و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شهر دوگنبدان خبر داد.

آوای جنوب؛

اردلان زینل‌زاده امروز در گچساران، با اشاره به بافت فرسوده شهر دوگنبدان و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از این محلات فقیرنشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، اظهار کرد: گچساران دارای مساحتی افزون‌بر ۱۶۴ هکتار بافت فرسوده بوده که ۹۰ در صد آن متعلق به سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.

وی با بیان اینکه رشد روز‌افزون جمعیت، مهاجرپذیر بودن این مناطق و همچنین فقیرنشین بودن محلات بافت فرسوده موجب ایجاد بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، افزود: ساماندهی این سکونت‌گاه‌ها و جلوگیری از این آسیب‌ها نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان است.

شهردار دوگنبدان در ادامه سخنان خود با اشاره به مشارکت برخی تشکل‌های مردم‌نهاد در مناطق مذکور، از برگزاری کارگاه آموزشی ظرفیت‌سازی در مدیریت شهری و نهادهای محلی و مردمی در ارتباط با سامان‌دهی و بهسازی محلات هدف شهر دوگنبدان خبر داد.

وی با بیان اینکه در توسعه فرآیند کنونی شهرها، اداره و ساماندهی همه مسائل و پیچیدگی‌های به‌وجود آمده، ناشی از تبلور ناکامی در حوزه مدیریت شهری است، تصریح کرد: از جمله مسائلی که به انبوه مشکلات مدیریت شهری دنیا افزوده شده نیز مسئله محلات غیررسمی است که باید در حوزه مدیریت شهری به صورت ریشه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

زینل‌زاده با اشاره به اینکه برای حل مشکلات موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی، به تحلیل نقش و جایگاه ظرفیت‌سازی و نهادسازی به عنوان ساز و کاری تجربه شده، پرداخته شود، گفت: کارگاه آموزشی مذکور با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و گروه مهندسین مشاور شهراندیش آمایش نیز در دوگنبدان اجرایی می‌شود.

این مسئول در ادامه به اهداف ظرفیت‌سازی در مدیریت شهری دوگنبدان اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از بحث ظرفیت‌سازی و نهادسازی، رسیدن به راهبردهایی است که منجر به توسعه ظرفیت‌های موجود در اجتماعات محلی ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی شده و به ارتقای وضعیت سکونتگاه‌ها کمک کند، به طوری که نهادهای درگیر خدمات‌رسان به این سکونت‌گاه‌ها بهتر خدمات‌‌دهی کنند.

شهردار دوگنبدان با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی دوگنبدان مربوط به مسائل کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و امنیت روانی است، عنوان کرد: مشکلات اقتصادی و بالا بودن بیکاری در بین جوانان محلات مذکور، مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از قومیت‌ها و فرهنگ‌ها به خصوص در بین بانوان، ضعف خدمات‌رسانی و در بسیاری موارد محرومیت کامل از خدمات‌ رفاهی همانند محله قاسم‌آباد، آبگرمو و چهاربیشه از جمله مشکلات این سکونت‌گاه‌ها است.

زینل‌زاده با اشاره به مهاجرپذیری بالا و بار تکفل نسبتا بالا در محلات آبگرمو و چهاربیشه، ادامه داد: نسبت جنسی بالا در محلات قاسم‌آباد، رادک و لبنان، نرخ بالای جمعیت واجب‌التعلیم در محلات سادات و لبنان، مشکلات مربوط به آموزش کودکان در محلات چهاربیشه و آبگرمو، جوانی جمعیت که هم فرصتی برای نوسازی بوده و هم تهدیدی جدی برای مسائل اجتماعی از جمله اعتیاد و … در محلات سادات، رادک، لبنان، آبگرمو و کیامرثی و … از جمله مشکلات ناشی از این سکونت‌گاه‌ها در شهر دوگنبدان است.

وی اهداف کلان بهسازی و توانمندسازی اجتماعی اقتصادی محلات هدف را در تقویت همبستگی و سرمایه اجتماعی، حفظ و ارتقاء هویت مکانی و کالبد فضایی محلات، بهبود و ارتقای سطح آگاهی‎های عمومی در رابطه با حقوق شهروندی و مشارکت عمومی عنوان کرد.

شهردار دوگنبدان در پایان یادآور شد: دستیابی به شکل و اندازه پایدار شهری و بهره‎برداری بهینه از محیط‌ زیست، بهبود اقتصاد و اشتغال محلات هدف، تقویت زیرساخت‌های فیزیکی محلات مذکور، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، تفریحی، رفاهی و ورزشی و امنیت در محلات از دیگر اهداف کلان توانمندسازی اجتماعی اقتصادی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر دوگنبدان است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president