آوای جنوب

برپایی ۹۰ جشن عروسی طی یک روز در یاسوج!/راه‌اندازی کلینیک تنفسی در بیمارستان شهید جلیل

آوای جنوب 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: روند افزایشی شیوع بیماری تقریباً در نیمه دوم مرداد ماه به سبب افزایش تجمعات و مراسمات عروسی و عزا، رشد قابل توجهی یافت به گونه‌ای که طی یک روز در شهر یاسوج ۹۰ جشن عروسی برپا شده بود.

برپایی 90 جشن عروسی طی یک روز در یاسوج!/راه‌اندازی کلینیک تنفسی در بیمارستان شهید جلیل

به گزارش آوای جنوب از یاسوج، نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با معاون درمان وزارت بهداشت به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور اعضا هیئت رئیس این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه ضمن قدردانی از حمایت ها و همکاری دکتر جان بابایی؛ معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: تا نیمه اول خردادماه روند شیوع بیماری کرونا در استان ثابت و نیز کم بود که پس از آن روند افزایشی شیوع بیماری در استان شروع شد.

وی ادامه داد: این روند تقریباً در نیمه دوم مرداد ماه به سبب افزایش تجمعات و مراسمات عروسی و عزا، رشد قابل توجهی یافت به گونه‌ای که طی یک روز در شهر یاسوج ۹۰ جشن عروسی برپا شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: از ۹ شهریور ماه به بعد نیز شاهد افزایش شمار قربانیان کرونا در استان بودیم و هم اکنون نیز شاهد آن هستیم.

وی افزود: طی ۲۰ روز گذشته این روند نسبتاً ثابت بوده و حدود ۲۸۰ نمونه در روز دریافت می کنیم که بین ۴۰ تا ۵۵ درصد موارد مثل موارد مثبت هستند.

وی ابراز داشت: تاکنون حدود ۳۸ هزار نمونه دریافت کرده‌ایم که درصد موارد مثبت ۲۸ و نیم درصد و از میزان کشوری بیشتر بود.

دکتر یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: از حدود ۹۰ درصد بیماران به صورت سرپایی و ۱۰ درصد به صورت بیمارستانی نمونه گرفته شد و معمولاً بیماران بستری در بیمارستان از قبل از طریق تست‌های خون و سی تی اسکن شناسایی شده بودند.

دکتر یزدانپناه گفت: میزان بروز بیماری تا اوایل هفته جاری ۱۳.۲ در هزار نفر و در کشور ۵.۷ بود که طی دو روز گذشته به ۱۴ در هزار نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: هم اکنون در استان بیماریابی فعال است و ردیابی را در سطح شهر و روستاها نیز اولویت قرار داده ایم.خوشبختانه در مناطق پرخطر نیز توانسته‌ایم سریع شناسایی لازم را انجام داده و از ادامه سیر انتقال بیماری جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روزانه بین ۳۰ تا ۴۵ نفر بیمار بستری در بیمارستان های استان داریم که در مجموع تاکنون ۶ هزار و ۴۰۰ نفر در یمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مشکلی که طی روزهای گذشته با آن درگیر بودیم کمبود دستگاه اکسیژن بود که ۶ تن اکسیژن به صورت موقت از اصفهان دریافت کردیم و در بیمارستان شهید جلیل یاسوج در حال نصب است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ پرستار نیز از بخش‌های مختلف بیمارستان های یاسوج به بیمارستان شهید جلیل یاسوج انتقال دادیم، حدود ۲۸ تخت آی سی یو و ۱۳۵ تخت نیز داریم و در خصوص افزایش بیماران بستری در آینده نیز پیش بینی های لازم را انجام داده ایم.

دکتر یزدان پناه گفت: در این بیمارستان همچنین ۴۸ تخت را به متخصصین داخلی اختصاص داده و به طی ۴۸ ساعت آینده کلینیک تنفسی نیز در همین بیمارستن راه اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: ظرفیت نمونه گیری روزانه ما در استان ۲۸۰ تست است که تا ۳۲۰ تست نیز انجام می‌گیرد ولی با توجه به نیاز به دستگاه pcr قادر به افزایش این تعداد نمونه گیری ها نیستیم و از وزارت بهداشت درخواست می کنیم که این دانشگاه را حمایت کند.

دکتر پرویز یزدان پناه با اشاره به بستری شدن برخی از بیماران مبتلا به کرونا در سایر بیمارستان های استان، خاطرنشان کرد: در این راستا به این نتیجه رسیدیم که تحت هیچ شرایطی اجازه بستری شدن بیمار کرونایی در بیمارستانی به جز بیمارستان معین کرونا داده نشود و شرایطی را ایجاد کردیم که بیماران مشکوک در سایر مراکز با آمبولانس مخصوص به بیمارستان جلیل یاسوج منتقل شوند.

وی یادآورشد: طی روزهای گذشته پزشک متخصص داخلی نیز در بیمارستان‌ شهید جلیل یاسوج مستقر نموده ایم.

وی در خصوص آموزش پرستاران نیز خاطر نشان کرد: تحت نظر دانشکده پرستاری یاسوج کمیته‌ای تشکیل و آموزش‌های لازم تا حدودی به پرستاران داده شده است.

گفت: باید میزان نمونه‌گیری‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ادامه یابد زیرا در این استان پراکندگی جمعیت برخلاف شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و سایر شهرها که جمعیت بسیار متراکمی دارند، زیاد است.

 دکتر قاسم جان‌بابایی در این نشست نیز اظهار کرد: هر چه میزان تست گیری افزایش یابد می‌توان در ایزوله کردن بیماران و شکستن حلقه انتقال پیشرو گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه خطرناک‌ترین افراد مبتلا به کرونا، کسانی هستند که علائم خفیف دارند، ابراز داشت: میزان تست گیری در هر استان متفاوت است ولی ما بر روزافزونی تست گیری در کهگیلویه و بویراحمد تاکید داریم.

جان بابایی با بیان اینکه میزان آموزش کادر درمان به خصوص پرستاران نیز باید به روز و کارآمدتر شود، تصرح کرد: جهت توانبخشی مطلوب و افزایش میزان مراقبت های بیمارستانی، آموزش و نیز بازآموزی پرستاران باید در کوتاه ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

وی یادآور شد: ضرورت دارد تیم نظارتی در دانشگاه علوم پزشکی جهت بازرسی و بازدید از بیمارستان ها و ارزیابی آنها بر حسب چک‌لیست ابلاغی وزارتخانه، تشکیل شود. این چک لیست شامل فرایند درمان یک بیمار از لحظه پذیرش تا زمان ترخیص است.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: به زودی اعتباراتی جهت خرید دستگاه اکسیژن ساز، هزینه لوازم حفاظتی و هزینه خسارات بیمارستانی به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اختصاص خواهد یافت.

وی تصریح کرد: همچنین رایزنی های لازم جهت خرید دستگاه پی سی آر در یاسوج و سی تی اسکن دهدشت صورت خواهد گرفت.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: تاکنون تجهیزات حفاظتی به صورت حواله‌ای به استان داده می‌شد ولی نیاز و مصرف استان نسبت به این حواله بیشتر بوده است.

جلال پورانفرد افزود: از مسئولان وزارت بهداشت خواهش می‌کنیم این سهمیه را افزایش داده و برای اعتباراتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است و از تیرماه سال جاری در اختیار دانشگاه ها قرار نگرفته تصمیمی اتخاذ نمایند.

وی ابراز داشت: هم اکنون خرید این لوازم حفاظتی و تجهیزات پزشکی از اعتبارات داخلی صورت می گیرد.

پروانفرد در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته تفاهم‌نامه‌ای با معاونت توسعه وزارت بهداشت بسته شد و مقداری از این پول نیز در اختیار هیئت امنای ارزی قرار گرفت که مقرر شد در پاییز این سهمیه به دانشگاه‌ها اختصاص داده شود ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president