آوای جنوب

آنچه در مناظره تاجگردون و بذرپاش گذشت

بذرپاش:حق نداریم حقیقت را به مردم نگوییم/ تاجگردون : تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام اشتباه بود

مهرداد بذرپاش معتقد است حق نداریم حقیقت را درباره توافق به مردم نگوییم و غلامرضا تاجگردون تاکید می‌کند که برای خروج از شرایط فعلی نکات مثبت دیده شود

مهرداد بذرپاش معتقد است حق نداریم حقیقت را درباره توافق به مردم نگوییم و غلامرضا تاجگردون تاکید می‌کند که برای خروج از شرایط فعلی نکات مثبت  دیده شود.

آوای جنوب؛

بذرپاش
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امشب (یکشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به تشکیل کمیسیون برجام، گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس می‌تواند در موارد مهم تشکیل کمیسیون ویژه دهد و کمیسیون برجام دومین کمیسیون ویژه این مجلس بود.

وی از ۱۷۰ ساعت جلسه کاری کمیسیون ویژه بررسی برجام سخن گفت و با اشاره به اینکه ۵۰ جلسه آن با دعوت از میهمانانی از جمله تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از مسئول تا معاونان، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و اساتید حقوق دانشگاه‌ها تشکیل شد، اظهار داشت: خود اعضای کمیسیون هم با همفکری یکدیگر در جلسات دیگر به تدوین گزارش پرداختند.

بذرپاش به ۵ محور گزارش کمیسیون ویژه برجام اشاره کرد و گفت:‌ این ۵ سرفصل در ۵ کمیته تخصصی بررسی شد.

وی با یادآوری اینکه مجلس مدتها در جریان برجام قرار نداشت، اضافه کرد:‌ در مدت فعالیت کمیسیون برجام به طور گسترده‌ای از میهمانان متخصص دعوت به عمل آمد و حتی در ۳ هفته تعطیلات مجلس جلسات کمیسیون به صورت ۲ شیفت و بعضاً ۳ شیفت برگزار شد.

عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین موضوع برای اعضای کمیسیون این بود که هدف مذاکرات رفع تحریم‌های ناشی از قطعنامه ۱۹۲۹ است که به تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در چند سطح منتج شد.

بذرپاش با اشاره به اینکه تمرکز اصلی کمیسیون بر روی موضوع رفع تحریم‌ها در برجام قرار داشت، گفت: برجام حاصل ۲۲ ماه مذاکره بود اما ما طی ۵۰ روز آن را بررسی کردیم.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره نقاط ضعف و قوت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام که صبح امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد، خاطرنشان کرد: تقسیم‌بندی گزارش در ۵ محور و حضور سلایق مختلف که موجب جامعیت ترکیب کمیسیون شد از نقاط مثبت گزارش کمیسیون بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به حضور چند چهره دانشگاهی و صاحب تجربه در حوزه‌های هسته‌ای و مدیریتی، ۳ رئیس کمیسیون تخصصی و ۲ عضو هیأت رئیسه مجلس در کمیسیون برجام گفت: همه اعضا از افراد زبده و کارکشته بودند.

وی زمان اندک را برای بررسی، نقطه ضعف گزارش کمیسیون ویژه برجام خواند و اظهار داشت: اگر زمانی بیشتری در اختیار داشتیم قطعاً گزارش بهتری ارائه می‌شد. همچنین اگر دولت برجام را در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌کرد کار بهتری در زمان بیشتری بر روی آن صورت می‌گرفت.تاجگردون

در ادامه غلامرضا تاجگردون دیگر میهمان برنامه امشب گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: مشخص بود که با اجرای برجام به مجلس لازم است که یک نظر درباره آن داده شود و از آنجا که گزارش کمیسیون برجام صرفاً‌ در صحن قرائت می‌‌شود لذا نظر دادن مجلس درباره برجام منوط به ارائه طرح بود.

وی با اشاره به اینکه بعد حقوقی گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام عنوان می‌داشت که مجلس باید طرحی برای اجرای آن ارائه دهد، خاطرنشان کرد:‌ هم اعضای کمیسیون برجام و هم سایر نمایندگان مجلس فارغ از خواست خود در حال تهیه طرح‌هایی برای اجرای برجام بودند چراکه خود کمیسیون نمی‌توانست در این باره طرح ارائه کند.

این نماینده مجلس گفت: طرحی که تهیه شده و امروز در صحن مجلس مطرح شد مدتها مورد مطالعه قرار گرفته بود و تقریباً از اواسط کار کمیسیون برجام کلید خورد که برخی از اعضای کمیسیون هم در طرح آن دخیل بودند.

وی با یادآوری اینکه رئیس کمیسیون برجام نیز اعلام کرده بود که فراکسیون‌های مجلس در حال تهیه طرحی واحد برای اجرای برجام هستند، اظهار داشت: اینکه این طرح چه باشد منشأ اختلاف بود.

تاجگردون نگاه رد کل برجام را نگاهی اقلیتی ذکر کرد و گفت: به جز یک یا دو نفر که می‌گفتند برجام کلاً باید رد شود سایر اعضای کمیسیون برجام معتقد بودند که باید ایرادات برجام را مطرح کنیم تا دولت آنها را در زمان اجرا برطرف کند.

وی ادامه داد: هدف این بود که مجوزی به دولت داده شود تا برجام را با شروطی اجرا کند و در حوزه‌های سیاسی و… کمکی به دولت شود.

عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: مثلاً دولت معتقد است متن برجام مانع تولید موشک بالستیک نمی‌شود اما برداشت غرب این است که ایران نمی‌تواند موشک بالستیک بسازد در حالی که انتظار مسئولان این است که ما بتوانیم ادامه تولید موشک بالستیک داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: لذا ما به دولت می‌گوییم به شرطی که بتوانیم تولید موشک بالستیک را ادامه دهیم برجام را پی می‌گیریم یا در موضوع تحریم‌ها اگر حل نشد یا تحریم مجددی اعمال شد دولت باید برجام را لغو کند و یا در سایر مراحل در نکاتی که ابهام دارد به دولت تکلیف می‌کنیم.

بذرپاش در ادامه گفت: در مورد روش گفتمانی اختلاف نظرهایی وجود داشت اما همگی معتقد بودیم که باید یک مجوزی به دولت برای اجرای برجام بدهیم که این مجوز همراه با شروطی در اجرای برجام باشد که برخی از این شروط در گزارش کمیسیون برجام قید شده است.

در همین زمینه، تاجگردون با بیان اینکه ما نباید برجام را بدبینانه نگاه کنیم، اظهار داشت: باید نقاط قوت را بگیریم ولی گفتمان طرف مقابل را در کلام خود نیاوریم بلکه ما باید از نوع گفتمان خودمان که حکایت از یک اعتماد درونی دارد به برجام نگاه کنیم.

«در طرحی که پیش نویس شده است اختلاف جزئی وجود دارد اما نگاه به طرح و گزارش تهیه شده در کمیسیون برجام این است که ما با چه نگاهی ایرادات برجام را منتقل کنیم.»

بذرپاش هم در ادامه با تاکید بر اینکه ما با عهدشکنان توافق می‌کنیم، تصریح کرد: از این رو کسی که چندین بار از یک طرف متضرر شده است باید بدبینانه رفتار کنند؛ باید حواسمان جمع باشد ولی این بدبینی نباید تنها در کلام متبلور شود چراکه در آینده دولت و دولت‌مردان تغییر خواهند کرد و این اسناد است که روی آن قضاوت می‌شود لذا یکی از دلایل ارائه طرح الزام دولت به اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام همین نکته بود که بر این اساس گزارش کمیسیون تنها کفایت نمی‌کرد.

تاجگردون نیز به موارد اختلافی میان اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام اشاره کرد و گفت: اختلاف نظر ما در گزارش این است که نکات مثبت در گزارش کمیسیون خیلی مطرح نشد.

در انتهای برنامه بذرپاش در پاسخ به این سؤال که طرح الزام دولت به اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام به کدام کمیسیون تخصصی ارجاع خواهد شد، اظهار داشت: خبرها حکایت دارد که کمیسیون امنیت ملی این طرح را بررسی می‌کند که البته ما نسبت به این موضوع اعتراض داریم چرا که با توجه به وقتی که کمیسیون ویژه بررسی برجام روی موضوع گذاشته است تسلط بیشتری بر موضوع دارد و بهتر بود این طرح در کمیسیون ویژه بررسی برجام می‌شد.

وی تاکید کرد: البته باید عنوان کنم که تشخیص ارجاع طرح‌های مربوطه به کمیسیون‌های تخصصی بر عهده هیأت رئیسه مجلس است اما امیدواریم که یک تجدید نظری در این رابطه صورت گیرد.

تاجگردون نیز با تاکید بر این که ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی از اختیارات هیأت رئیسه است، گفت: نظر شخصی بنده این است که این طرح باید در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود و از ابتدا نیز تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام اشتباه بود چرا که این موضوع در حیطه وظایف کمیسیون امنیت ملی قرار داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز خود پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام، طرح دوفوریتی quotation mark اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام quotation mark را مورد بحث و بررسی قرار دادند که در نهایت یک فوریت آن به تصویب رسید .

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. صادق گفت:

    اگر تشکیل کمیسیون اشتباه بود چرا شما کاندیدای شرکت در کمیسیون برجام شدید؟

  2. محمد گفت:

    احنست بر دیدگاه صادق

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president