آوای جنوب

بایدها و نبایدهای رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از انتخابات

آوای جنوب

عدم توجه به این مولفه مهم و حیاتی در کار رسانه و آن هم در دنیای امروز باعث می‌شود که فرد هم خود گرفتار مشکلات قانونی و قضایی و پرونده‌های کیفری شود و هم جامعه را دچار تشتت و گرفتاری نموده و مردم را به جان هم بیندازد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی آوای جنوب انتخابات، در استان کهگیلویه و بویر احمد با همه خاص بودن خود تمام شد و اگرچه وزارت کشور و دادگستری استان و سایر متولیان امر انتخابات و مردم و نیز کاندیداها و طرفداران آنها در هر حوزه‌ای سنگ تمام گذاشتند و مقام اول مشارکت مردمی در کشور را برای استان هدیه آوردند اما صد البته، رسانه ها به عنوان زبان گویای مردم تلاش فراوان و قابل ستایشی از خود بروز داده و یک کارنامه درخشان از عملکرد روشن، فعال، صادقانه و البته پر شور و هیاهو با رعایت قانون مندی در فضای مجازی و فضای حقیقی به مردم ارائه نمودند.

تخلفات حوزه رسانه که برخی از آنها به دلیل عدم اطلاع از مقررات و بدون سوء نیت واقع شده، به نحوی جزئی بود که شاید قابلیت بیان در این کلام را ندارد و در مقابل تلاش های خوب و صادقانه رسانه ها به نظر نمی آید.

اما اکنون زمان آن رسیده که مردم دست در دست هم گذاشته و با وحدت و یکدلی نمایندگانی را که شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان نماینده مردم معرفی می‌نمایند، یاری کنند. اگرچه مسیر اعتراض به مطالبات و شکایات مردمی در خصوص انتخابات باز است، اما این موضوع مانع ایجاد آرامش در جامعه و پرهیز از تنش بین اقوام و طوایف نمی‌باشد.
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فرمایش عجیبی در خصوص فضای مجازی دارند و آن اینکه فرموده اند تاثیر فضای مجازی و اهمیت آن مانند اهمیت انقلاب اسلامی است! با توجه به این بیان، تکلیف امثال ماها مشخص است، یعتی اگر ما بتوانیم فضای مجازی را مدیریت کنیم مولفه قدرت ماست و اگر نتوانیم آن را سر و سامان دهیم موضع ضعف بوده و از آنجا ضربه خواهیم خورد.

همه افرادی که به نحوی با حوزه فضای مجازی سر و کار دارند باید درجه از سواد رسانه‌ای را با توجه به سطح دسترسی و عملکرد دارا باشند.

عدم توجه به این مولفه مهم و حیاتی در کار رسانه و آن هم در دنیای امروز باعث می‌شود که فرد هم خود گرفتار مشکلات قانونی و قضایی و پرونده‌های کیفری شود و هم جامعه را دچار تشتت و گرفتاری نموده و مردم را به جان هم بیندازد. از این قبیل موارد که در زمان انتخابات و به ویژه بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و طی هفته های گذشته شاهد آن بوده ایم، کم نیست. مواردی مانند ساخت کلیپ تنش‌زا توسط یک فرد نا آگاه در خصوص یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که اگر تدبیر مقامات قضایی و امنیتی و البته هوشیاری مردم نبود موج بدی را در کشور ایجاد می کرد یا می توان مطالبی که طرفداران کاندیداهای محترم حسب سلیقه شخصی در گروه ها یا کانال ها یا شبکه های اجتماعی مطرح و فضای جامعه را دچار التهاب کرده‌‌انداشاره کرد.

ما در این سخن در مقام بررسی این قبیل اقدامات نیستیم. چرا که در جای خود رسیدگی و دستگاه قضایی با آنها وفق مقررات‌ برخورد خواهد کرد طرف خطاب بنده رسانه‌ها هستند. رسانه‌هایی که متولیان آنها از آگاهان و دغدغه مندان جامعه محسوب و قطعا از سواد رسانه‌ای بر خوردارند.

یکی از مقوله هایی که در مدیریت کلان رسانه مورد توجه قرار می گیرد و اهل رسانه باید مواظب آن باشند تله های جزئی نگری در اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای است. ما توقع نداریم عموم مردم نسبت به یک توهین جزئی در یک کانال یا گروه چند نفری واکنش نشان ندهند زیرا حق شکایت از توهین کنندگان حقی است که قانون اساسی و قوانین جزایی به تاسی از تعالیم الهی پیامبر اعظم (ص) به ذی حق داده اند تا از حیثیت خود دفاع کند.

قطعاً شخصی که مورد این توهین یا تهدید است می‌تواند از مجاری قانونی از خود اعاده حیثیت کرده و شکایت کند، اما توقع بر این است که این موضوع جزئی به عنوان یک خبر جنجالی به نحوی برجسته نشود که یک قومیت یا یک شهرستان را در مقابل قومیت دیگر یا مردم شهرستان دیگر قرار دهد.
متاسفانه پس از انتخابات استان شاهد برخی از این موارد بوده ایم که اهل رسانه آگاهانه یا نا آگاهانه در تله رسانه‌ای افراد قرار گرفته اند که هم خود دچار چالش شده اند و هم محیط جامعه را به التهاب کشیده اند.

در اینجا در مقام یک فعال رسانه ای یا فرهنگی در استان صراحتاً از اهالی شریف و تلاشگر رسانه خواهشمندم در هر جایگاه و فضایی که فعالیت نموده و قلم می زنند، در اخبار واصله به ویژه اخبار مربوط به توهین های قومیتی یا طایفه ای یا شخصی مطالب جزئی و گوشه افتاده و رخ داده در پستوهای شبکه ها یا کانالهای رسانه‌ای یا اپلیکیشن های اجتماعی را به فضای عمومی مردم تزریق نکنند، تا با مدیریت این فضا به امید خدا التهابات حاصل شده بخوابد و دستگاه قضایی بتواند سراغ وظایف مهمی که رئیس معظم قوه قضائیه برای تحول در نظام قضایی ترسیم و تکلیف نموده رفته و گره گشای مشکلات حقوقی قضایی مردم استان شده و بته نیروهای تلاشگر و مخلص اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی هم کمی فراغ بال پیدا کرده و مقولات مهم تر و با اهمیت تر جامعه را دنبال نموده و بتوانند در خدمتگزاری به مردم شریف این استان موفق تر باشند.

سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president