آوای جنوب

باهنر: معتقدیم که ناطق نوری باید وارد مدیریت سیاسی کشور شود

باهنرنایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با آقای ناطق نوری صحبت کردم وی وارد انتخابات نمی شود و ما از او که از ظرفیت های اصولگرایی است می خواهیم وارد مدیریت سیاسی کشور شود.

آوای جنوب؛

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که عصر امروز در باشگاه خبرنگاران برگزار شد گفت: سالهای پایانی عمر پُربرکت پیامبر (ص) برای دولت اسلامی مهم است و پایه حکومت در مدینه گذاشته است.

وی با بیان اینکه امام عظیم الشان ۱۵ سال قبل از انقلاب عمر خود را صرف تکوین انقلاب کرده بودند افزود : ایشان پس از انقلاب نیز عمر خود را که به مدت ۱۰ سال بود صرف تاسیس نظام اسلامی کردند و در دیداری که چند روز پیش با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که مانیفست انقلاب خط امام (ره) است و اگر از این خط پیروی کنیم می توانیم به اهداف خود برسیم.

باهنر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بایدها و نبایدهای دسترسی به وحدت اصولگرایی چیست و اصولگرایان چه اقداماتی را برای این وحدت انجام داده اند تصریح کرد: در کشور ما زمانی که انتخابات آغاز می شود جریان های مختلف به دنبال وحدت هستند و این حرکتی رو به جلو است و ما در کشور خود نیاز به چند حزب قانونمند و قدرتمند داریم که بتوانند فعالیت صحیح حزبی انجام دهند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه هم اکنون جریان ها و جناح های مختلفی هستند که فعالیت می کنند تصریح کرد: اگرچه احزاب تابلوهای های تبلیغاتی دارند اما جریانات به صورت معمول دارای تفرقه هستند و در انتخابات تلاش می کنند به وحدت برسند. در همین راستا اصولگرایان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ما هم تلاش می کنیم تا در انتخابات به وحدت برسیم.

نایب رئیس مجلس دوم شورای اسلامی تاکید کرد: اصولگرایان یک فرصت دارند و یک تهدید. تهدید اینکه در دوره های قبلی اصلاح طلبان به صورت جدی فعالیت نمی کردند اما در این دوره مسئله فرق می کند و برای انتخابات آتی تصور می کنیم که اصلاح طلبان می آیند و با شادابی و طراوت وارد یک فرایند انتخاباتی می شوند.

وی با بیان اینکه رقیب مشترک اصولگرایان در این دوره اصلاح طلبان هستند خاطرنشان کرد: فرصتی که در این دوره وجود دارد نیز همان حضور اصلاح طلبان در انتخابات است و این مسئله می تواند باعث شود که اصولگرایان انگیزه بیشتری برای وحدت داشته باشند.

باهنر با تاکید بر اینکه در گذشته رقابت هایی بین اصولگرایان وجود داشته و این رقابت بعضا کدورت هایی را ایجاد کرده است گفت: اصولگرایان باید کدورت هایی که در گذشته پیش آمده را فراموش کنند و امیدوارم در این دوره نسبت به دوره های گذشته وحدت بیشتری بین اصولگرایان به وجود آید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما نمی دانیم اصولگرایان به چه میزانی از وحدت خواهند رسید؛ یک وحدت ۱۰۰ درصدی یا حدود ۷۰ درصدی. بین همه گروه ها هم اکنون انگیزه وحدت وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما علاقه مند به ورود آقای ناطق نوری به مجلس هستید و یا اینکه وی را از ظرفیت های جریان اصولگرایی می دانید؟ گفت: با ایشان صحبت کرده ام اما وی گفته که ورود من به انتخابات مجلس منتفی است و اگر می خواستم وارد انتخابات شوم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کردم. عموما بحث نامزدی ایشان مطرح نیست و ما می خواهیم که ناطق وارد مدیریت سیاسی کشور شود و ایشان از ظرفیت های اصولگرایی هستند و ما رایزنی های خود را با ایشان ادامه می دهیم.

باهنر با بیان اینکه مجلس به بحث هسته ای ورود کرده و مسئله را نیز به جد دنبال می کند خاطرنشان کرد: بعضا می بینیم که دعواهایی بین دولت و کنگره آمریکا مطرح می شود در نهایت رئیس جمهور آمریکا تهدید به وتو می کند اما در ایران چیزی به اسم وتو نداریم و اگر مجلس چیزی را به تصویب برساند کسی نمی تواند آن را وتو کند. مجلس در جریان امور مذاکرات هسته ای است، اما این به این معنی نیست که در جریان جزئیات و ریز مسائل نیز هست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خطوط قرمز در شورای عالی امنیت ملی تعیین می شود ادامه داد: مذاکره کنندگان نیز باید این خطوط قرمز را رعایت کنند و مجلس هر جا که ضرورت ایجاب کند در این مورد، قانونی تصویب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که فرایند تصویب و لغو قانون تا آنجایی که ضرورت نداشته باشد انجام می شود تصریح کرد: ایران مانند آمریکا نیست که کنگره از یک طرف بکشد و دولت از طرف دیگر و این طور مسائل در ایران وجود ندارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: بحث دلواپسی در کشور وجود دارد و باید هم وجود داشته باشد اما بعضی ها این مسئله را آنقدر غلیظ می کنند که منجر به شک به تیم مذاکره کننده می شود و یا اینکه پا را فراتر گذاشته و توهین می کنند. اما ما به تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد داریم ولی دلواپس نیز هستیم و در این راستا همواره خوشحال می شویم تیم مذاکره کننده هوشیار باشد.

باهنر با تاکید بر اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند بازدید از تاسیسات نظامی خط قرمز ما است گفت: مجلس همواره رصد می کند و هر جا که نیاز باشد وارد جریان می شود. آنچه از مجلس بیرون می آید قانون است و همه ملزم به تبعیت از آن هستند و اتفاقی که هفته گذشته در مجلس افتاد اتفاق خوبی نبود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصی که در حال مذاکره هسته ای است اگر به جمع بندی برسد، نظام به جمع بندی رسیده است تصریح کرد: هرگونه جمع بندی که صورت بگیرد نظام و سیستم به آن رسیده و در مورد آن تصمیم گرفته است. آقایان ظریف و عراقچی هفته گذشته در مجلس حاضر شدند و برخوردی که با آنها شد برخورد خوبی نبود، انسان می تواند تندترین نقدها را با ادبیاتی آرام و به دور از تنش انجام دهد.

وی تاکید کرد: یک سری خطوط قرمز وجود دارد که تیم مذاکره کننده هسته ای نباید از آن عبور نماید و دلواپسی نیز در بین ما وجود دارد اما این به معنای بی اعتمادی نیست. دلواپسی روبروی اعتماد نیست، ما اعتماد داریم و در مقابل دلواپس نیز هستیم و مقام معظم رهبری نیز به تیم مذاکره کننده هشدار داده اند که با شجاعت و اقتدار کار خود را دنبال کنند.

باهنر با اشاره به اینکه برخی از دلواپسان هستند که با بیان مواضع خود کم کم رنگ و بوی بی اعتمادی را اشاعه می دهند گفت: نباید این طور باشد و حرف هایی که تیم مذاکره کننده می زنند نظام در نهایت جمع بندی خواهد کرد و یک تصمیم واحد گرفته می شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که در هفته گذشته صورت گرفته چه مباحثی مطرح شد و چرا برخی از آن کناره گیری کردند گفت: از وحدتی که در مجلس وجود داشت تشکر می کنم و در این دوره شایعات زیاد بود اما در فراکسیون رهروان ولایت عموم دوستان به دنبال این بودند که به غیر از من و آقای ابوترابی فرد رقیبی در فراکسیون وجود نداشته باشد و این طور هم شد. همچنین آقای حداد عادل هم بیشتر از آنکه بنده محق باشم برای من مایه گذاشتند و در نهایت فراکسیون اصولگراها هم به بنده رای دادند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه من به آقای الیاس نادران گفته بودم که چه شما برای نایب رئیسی مجلس کاندید بشوید یا نه برای من فرقی نمی کند گفت: بنده به آقای نادران ارادت ویژه ای دارم اما وی زمانی که دید هر دو فراکسیون از بنده حمایت کردند انصراف دادند.

وی تاکید کرد: در سال چهارم مجلس قرار داریم و عموما نمایندگان یکدیگر را می شناسند و به این دلیل رقابت های سبک تری را شاهد بودیم. باهنر گفت: سیاست های کلی نظام در مورد انتخابات به این دوره نمی رسد و بحث آن در مجلس شروع شد اما مشخص نیست که مجمع آن را تصویب کند یا نه.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث استانی شدن انتخابات شورای اسلامی تصویب شده است گفت: این طرح باید به صحن علنی مجلس بیاید و در صورت تصویب به شورای نگهبان خواهد رفت.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه من مخالف حزب رهروان نیستم ادامه داد: بحث بنده این است که فراکسیون مجلس نباید حزب تشکیل دهد و این حزب است که باید فراکسیون تشکیل دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گرایش اصولگرایان نسبت به لیست انتخاباتی دولت به چه شکلی خواهد بود گفت: دولت نمی تواند لیست انتخاباتی بدهد اما اینکه اعضای دولت عضو حزب باشند منعی ندارد و حضور جهانگیری و نوبخت در احزاب ایرادی ندارد اما دولت به ماهو دولت لیست انتخابات ارائه دهد.

باهنر تصریح کرد: ممکن است یک لیست انتخاباتی در فضای سیاسی کشور مطرح شود که مورد حمایت رئیس جمهور باشد اما رئیس جمهور نمی تواند از جایگاه رئیس جمهوری از آن لیست حمایت کند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصولگراها با اصلاح طلبان نمی توانند ائتلاف کنند گفت: امکان دارد یک لیست سوم دیده شود و آن لیست اعتدالیون باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است روسیه همیشه سر بزنگاه دست از ایران می کشد موضع روسیه در بزنگاه مذاکرات به چه شکلی بوده است گفت: روسیه یا هر کشور دیگری طرفدار خودش است و طرفدار هیچ کشوری نیست و فرانسه، آلمان و … هم همین طور هستند و مواضع روسیه در مسائل منطقه با مواضع ما نزدیک تر است تا با مواضع اروپا و آمریکا.

وی با اشاره به اینکه همه کشورها به دنبال منافع خودشان هستند ادامه داد: ما هم مانند کشورهای دیگر دنبال منافع خود هستیم و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ما است.

باهنر با اشاره به اینکه فضای آینده انتخابات می تواند دو، سه و چند قطبی باشد گفت: ما در انتخابات آتی دو خط قرمز داریم یکی فتنه و دیگری انحراف، اما در داخل نظام ممکن است بتوان اصولگرا، اصلاح طلب یا یک جریان همراه با اعتدال داشته باشیم. از سوی دیگر می توان ۴ جریان را در انتخابات آتی نام برد که دو جناح تند و کُند اصولگرا و دو جناح تُند و کند اصلاح طلب در انتخابات فعالیت خواهند کرد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president