آوای جنوب

انتقاد صریح استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استان فارس

به عینه مشاهده می‌کنیم که طرف مقابل ما در استان فارس به دنبال شانه خالی کردن در اجرای این سد است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استان فارس در قضیه سد تنگ‌سرخ انتقاد کرد.

آوای جنوب؛

سید موسی خادمی ظهر امروز به همراه برخی معاونین و تعدادی از مسئولان اجرایی استان از جمله مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از روند اجرای سد تنگ‌سرخ بازدید به عمل آورد.

وی با عوامل اجرایی و پیمانکار این پروژه بزرگ ملی دیدار و گفت‌وگو کرد و مشکلات آن‌ها را در راه ساخت این سد جویا شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان مشکل اعتباری که در مسیر ساخت سد وجود دارد یکی از دلایل رکود در پروژه را علاوه بر مشکلات و معارضات اجتماعی کمی اعتبارات عنوان کرد.

مسئول ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد سپس در ادامه اظهارات خود، انتقاد صریحی از مسئولان استان فارس کرد.

خادمی با بیان اینکه در صورت تکمیل سد تنگ‌سرخ یاسوج، دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس و مشخصا دو شهر یاسوج و شیراز از آن منتفع می‌شوند، تصریح کرد: اما به عینه مشاهده می‌کنیم که طرف مقابل ما در استان فارس به دنبال شانه خالی کردن در اجرای این سد است.

وی متذکر شد: یکی از دلایل معارضین همین انتقال آب از استان کهگیلویه و بویراحمد به فارس است که ما با جلسات مشترک خود به معارضین تفهیم کرده‌ایم همه جای ایران اسلامی سرای من است و هر دو استان باید از مواهب الهی و نعمت آب آشامیدنی بهره گیرند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان داشت: این‌گونه که معلوم است سد تنگ‌سرخ و منافعی که در آینده برای استان فارس دارد برای آن‌ها دارای اهمیت نبوده بنابراین باید به گونه‌ای دیگر در ساخت سد عمل کنیم چرا که عزمی در مسئولان استان فارس برای کمک به ساخت سد دیده نمی‌شود و هیچ‌گونه چانه‌زنی با مسئولان کشوری ندارند.

خادمی با طرح این پیشنهاد که در چنین حالتی باید به فکر کوچکتر کردن حوضچه سد باشیم، خاطرنشان کرد: با این کار هم باغداران و کشاورزان تنگ‌سرخی آسیب کمتری می‌بینند و هم بار مالی کمتری بر دوش دولت برای پرداخت غرامت به معارضین خواهیم داشت.

مسئول ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تنها باید با این وضعیتی که طرف مقابل ایجاد کرده به فکر تأمین آب شهر یاسوج و آب کشاورزی و صنعتی استان باشیم.

وی افزود: این سد هرچه بزرگتر باشد دیرتر به نتیجه می‌رسد و اکنون وظیفه داریم در جاهایی که کارگاه فعال است بحث تملک زودتر انجام شود تا روند کار سرعت بیشتری بگیرد.

بر اساس این گزارش سد تنگ سرخ ۶۶ متر ارتفاع، ۹۱۷ متر طول، عرض تاج ۱۰ متر و با حجم مخزن در رقوم نرمال بهره‌برداری ۱۲۵ میلیون متر مکعب در سال و حجم تنظیم مخزن آبگیری سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب در جاده قدیم یاسوج به شیراز در حال احداث است.

از این میزان آب، ۲۵ میلیون متر مکعب برای آب آشامیدنی شهر یاسوج، ۴۲ میلیون متر مکعب برای تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و ۱۷ میلیون متر مکعب برای تامین آب صنعتی یاسوج، ۷۲ میلیون متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی شهرستان شیراز و ۳۳ میلیون متر مکعب برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار در نظر گرفته شده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president