آوای جنوب

افشای رانت ۲۰ ساله در بازار روز دهدشت / پرده برداری شورای شهر

۱۳۹۴۰۲۰۸۰۰۰۲۸۸_PhotoLدر نشست شورای شهر دهدشت از واقعیت رانت ۲۰ ساله ۲۲۳ نفر در بازار روز پرده برداشته شد.

آوای جنوب / سیده طیبه سعادتی‌نیک

نشست شورای شهر دهدشت صبح امروز با حضور اعضای شورا و شهردار در سالن کنفرانس شورا برگزار شد.

در این نشست تعاملی و البته چالشی مشکلات شهرداری و مصوبات شورای شهر مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

حمیدرضا داورپناه در ابتدای نشست با اشاره به نامگذاری شعار سال به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی تعامل اعضای شورای شهر با یکدیگر و با شهردار را کمک به توسعه شهر و رفع مشکلات موجود خواند و اظهار داشت: نقد اصولی همراه با رعایت همه جوانب نه تنها بد نیست بلکه به بهبود وضعیت کمک می‌کند.

رئیس شورای شهر دهدشت شورا را پارلمان محلی متشکل از افراد برگزیده مردم دانست و افزود: ما برای حل مشکلات مردم به این پارلمان وارد شدیم و وظیفه داریم در انجام رسالت با استفاده از اختیارات قانونی خود نهایت تلاش را داشته باشیم.

 

 

داورپناه با بیان این‌که اگر نقدی بر کار ما نباشد جذابیتی وجود ندارد، تصریح کرد: همه باید سعه صدر را سرلوحه کار قرار دهیم.

وی همکاری با دستگاه‌های اجرایی، نهادها و سازمان‌های مملکتی را یکی از وظایف مقرر شده شورای شهر برشمرد و گفت: در این زمینه کوتاهی نخواهیم داشت.

داورپناه نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری را از دیگر وظایف قانونی عنوان کرد و گفت: اعضای شورای شهر در ساعاتی از کار که مخل جریان عادی شهرداری نباشد از واحدهای مختلف، نظارت و بازدید خواهند داشت.

هم‌چنین جواد تخشا اختلاف دیدگاه در همه جوامع بشری را امری عادی تلقی و خاطرنشان کرد: از هر نظر و ایده‌ای که به توسعه جامعه شهری و ارائه خدمات عام‌المنفعه کمک کند استقبال می‌کنیم.

 

 

شهردار دهدشت از ارسال یکسری طرح‌های پیشنهادی در سرفصل‌های مختلف به شورای شهر در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: اعضای شورای شهر می‌توانند با اولویت‌بندی این طرح‌ها ما را در اجرای هر چه بهتر آن‌ها یاری کنند.

تخشا با اشاره به مشکلات کشتارگاه وضعیت سابق این واحد را یادآور شد و گفت: کشتارگاه ۹ سال با کل پرداختی ۱۱ میلیون تومان در انحصار یک نفر بود؛ چهار هکتار از زمین محوطه بدون اخذ مجوز شهرداری از سوی مسئول کشتارگاه کشت می‌شد بدون این‌که هزینه‌ای پرداخت کند.

*شکست انحصاری در کشتارگاه پس از ۹ سال

وی شکست انحصار کشتارگاه را از اقدامات خوب دوره چهارم شورا و شهرداری دانست و گفت: با برگزاری مزایده کشتارگاه به دیگری واگذار شد.

شهردار دهدشت اجرایی نشدن برخی از مصوبات را ناشی از بدنه ناکارآمد و بافت کارگری و عملا قانون‌گریز در شهرداری دانست و افزود: نیروهای موجود به مسایل شهرداری آشنا نبوده و نیازمند آموزش ضمن خدمت هستند.

وی یکسان‌سازی قبور در آرامستان جدید را از دیگر مصوبات اجرا شده شورای شهر برشمرد و با بیان این‌که در ساماندهی این آرامستان از بی‌نظمی و تبعیض در نوع قبر جلوگیری شده است از احداث سالن تشریح در غسالخانه خبر داد.

تخشا در ادامه از رانت‌خواری در بازار روز در دوره‌های گذشته شهرداری پرده برداشت و گفت: با تدوین برنامه‌ای در شورای چهارم رانت‌خوارانی که به مدت ۲۰ سال بدون قرارداد دکه‌هایی در بازار روز داشته و فعالیت اقتصادی می‌کردند ملزم به امضای قرارداد شدند.

شهردار دهدشت این رویداد را بزرگترین دستاورد شورای شهر و شهرداری عنوان و خاطرنشان کرد: اکنون این ۲۲۳ نفر با الزام به امضای قرارداد و سند در حال فعالیت هستند.

 

 

تخشا تبدیل حالت تصدی‌گری شهرداری به نظارتی با برون واگذاری خدمات خصوصی را از دیگر اقداماتی خواند که به پشتوانه شورای شهر اجرایی شده و اضافه کرد: اصلاح بازنگری و تخریب توده‌های خشن در پارک مرکزی امروز رضایت شهروندان را در پی داشته است.

وی توافق مالکان در رفع معارضات کمربندی دوم را یادآور شد و گفت: این کمربندی که یک معضل ترافیکی در سطح شهر است با شهامت شورای چهارم موفق به تفاهم مالکان شده و در کمیته انطباق در حال بررسی است.

*تعیین تکلیف زمین‌های بسیجیان نقطه عطف عملکرد شورای چهارم است

شهردار دهدشت الحاق زمین‌های بسیجیان به محدوده شهر را نقطه عطف در تاریخ شورای شهر دانست و گفت: ۳۵ هکتار زمین ویژه بسیجیان و ایثارگران در جاده ورودی طولیان به دهدشت و تقاطع جاده اصفهان در شورا مصوبه شده که در صورت تایید نهایی حداقل خدمات به جامعه ایثارگری خواهد بود.

تخشا با بیان این‌که اجرایی نشدن مصوبات به خاطر ناتوانی مالی و یا نبود ابزار لازم است راه‌اندازی اتوماسیون اداری را نیاز اساسی شهرداری و باعث جلوگیری از تبعیض در ارائه خدمات دانست و گفت: تلاش داریم ظرف سه ماهه نخست سال اتوماسیون راه‌اندازی شود.

رجبعلی حقانی‌پور اجرای مصوبه ساماندهی آرامستان را خوب ندانست و با بیان این‌که در طرح اجرا شده تردد بین قبور به کندی صورت می‌گیرد خواستار توقف پروژه و اجرای طرح نو در هم سطح بودن قبور با زمین شد.

عضو شورای شهر دهدشت با اشاره به مصوبه جمع‌آوری احشام از سطح شهر با بیان این‌که شهر محل پرورش حیوانات اهلی و تبدیل به روستا شده است اجرای این مصوبه را نیازمند اعتبار و منابع مالی ندانست و گفت: حتی در زمین خالی روبروی منزل یکی از اعضای شورای شهر دام و طیور پرورش داده می‌شود.

*احتمال تبعیض در عوارض به دلیل نبود اتوماسیون در شهرداری

حقانی‌پور راه‌اندازی اتوماسیون اداری را باعث هدفمند شدن کارهای شهرداری خواند و با انتقاد از اجرایی نشدن این مهم گفت: عوارضی که از مردم دریافت می‌شود هدفمند نیست.

وی با بیان این‌که شهرداری در پرداخت عوارض به محکمه برای مردم تصور شده است، افزود: شهروندان احساس می‌کنند برای پرداخت به بنگاه معاملاتی وارد شده‌اند.

عضو شورای شهر دهدشت چانه‌زنی در عوارض را بی‌حرمتی به افراد آبرومند دانست و تصریح کرد: افرادی هستند که آبروی خود را مقدم بر هر چیزی می‌دانند. معتقدم کسانی‌که غنی هستند ممکن است عوارض کمتری بپردازند و کسانی که توان مالی کمتری دارند عوارض بیشتری پرداخت کنند.

حقانی‌پور اصلاح روند معیوب در عوارض را ضروری خواند و گفت: دریافت عوارض باید به شکلی شود که شهروندان احساس منزلت و کرامت کنند و در این شرایط اگر اتوماسیون اجرا شود به نفع همه مردم است.

*نظارت بر شهردار مچ‌گیری نیست

این عضو شورای شهر دهدشت با تاکید بر اینکه در شورای شهر وارد معاملات زد و بندی نمی‌شوم نظارت بر شهرداری را صیانت از حقوق شهروندان عنوان و تصریح کرد: هدف ما از نظارت مچ‌گیری نیست بلکه ارزیابی امورات، شناسایی نواقص و تلاش در جهت رفع مشکلات و صیانت از حقوق شهروندان است.

وی با انتقاد از دیدگاه مچ‌گیری در بحث نظارت ادامه داد: چرا وقتی وارد این عرصه می‌شویم بانگ برمی‌آورید که فلانی می‌خواهد در کار شهرداری اخلال به وجود آورد؟ این همکاری است و به منظور مچ‌گیری از فرد خاصی نیست.

حقانی‌پور عدم اعتماد میان اعضای شورا و شهردار را بزرگترین مشکل عنوان و تصریح کرد: این معضل میل و رغبت به کار را از افراد می‌گیرد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president