آوای جنوب

انتقاد استاندار سابق اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد از دولت/

اراده چندانی برای کم‌کردن هزینه‌های جاری کشور نیست

استاندار سابق اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۸۵ درصد درآمد کشور صرف امور جاری می‌شود در حالی که طبق تحقیقات و مطالعاتی که داشته‌ایم با ۳۰ درصد درآمد کشور هزینه‌های جاری قابل مدیریت است.

آوای جنوب؛

اکبر نیکزاد عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تألیف کتاب «الفبای توسعه پایدار» توسط خود گفت: یکی از اهداف اصلی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد تناسب منطقی بین نرخ‌ها و دستمزدها بوده و این از ثمرات اقتصاد کارآمد و پویا است که با تحقق آن می‌توانیم شاهد باشیم یک کارگر و یا یک راننده و یا یک کشاورز با ۱۰ سال کارکرد یک آپارتمان و یک خودرو خریداری می‌کند و شخص دیگری نمی‌تواند با کار کاذب، ره صد ساله را یک‌شبه طی کند.

استاندار سابق استان‌های اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد هدف دیگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را استفاده بهینه از منابع دانست و گفت: به عنوان مثال حدود ۸۵ درصد درآمد کشور صرف امور جاری می‌شود در حالی که طبق تحقیقات و مطالعاتی که داشته‌ایم با ۳۰ درصد درآمد کشور هزینه‌های جاری قابل مدیریت است، اما به علت اینکه عمده منابع هزینه‌های جاری از محل فروش نفت و گاز تامین می‌گردد و تعهد چندانی برای پرداخت آن به مردم و همچنین هزینه‌کرد در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی و تولیدی نمی‌باشد لذا اراده چندانی هم برای کم‌کردن هزینه‌های جاری نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به عنوان نمونه چند وقتی پیگیر بودم که چرا تعداد کثیری از نیروهای دولت قبلی با یک کلمه غیرقانونی «در اختیار» به حال خود رها شده و ماهیانه از صندوق بیت‌المال حقوق آنها پرداخت می‌شود بدون اینکه کاری به آنها محول شده باشد و حتی در بعضی از مراکز دولتی ضرورتی هم به آمدن این افراد به اداره نمی‌بینند.

نیکزاد تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند این رسمی است که در دولت‌های قبلی هم بوده است و خودتان می‌دانید اگر ما مدیران بخواهیم یک کارگر ۵۰ هزار تومانی برای تعمیرات منزل خودمان بیاوریم از چند روز قبل، کار کارگر را آماده می‌کنیم که ۵۰ هزار تومان را بیهوده پرداخت نکنیم.

وی در قسمتی دیگر از این گفت‌وگو تصریح کرد: واقعی شدن نرخ سوخت و انرژی باعث استفاده بهینه منابع انرژی در سرفصل‌های مختلف اعم از حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و تولید خواهد شد.

استاندار سابق استان‌های اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد افزود: هدف دیگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی مردم در حوزه‌های مختلف می‌باشد.

وی گفت: اجرای کامل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تحولات اساسی در اقتصاد کشور به وجود می‌آورد و بزرگ‌ترین ثمره آن کم‌کردن فاصله طبقاتی و کم‌کردن زمینه‌های رانت بوده و کار بسیار اساسی و سختی است و قشر مقاوم در برابر اجرای این طرح مشخص است.

نیکزاد تأکید کرد: به عنوان مثال با راه‌اندازی ثبت درآمد ماهیانه خانوارها کدام اقشار جامعه مخالفت می‌کنند و کدام قشر در مقابل راه‌اندازی سیستم ثبت اموال سرمایه‌ای خانوارها مقاومت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کتابی که به نام «الفبای توسعه پایدار» تالیف کرده‌ام، سعی شده مطالبی در خصوص تعدادی از مسائل مهم و کلیدی کشور به زبان ساده، شفاف و به طور مختصر و کوتاه بیان شود که موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از سرفصل‌های آن است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. مرتضی گفت:

    عالی بود من واقعا شما را قبول دارم

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president