آوای جنوب

اختراعی برای رهایی ازخطر مرگ در جاده ها توسط مخترع جوان کهگیلویه و بویراحمدی

مخترع جوان کهگیلویه و بویراحمدی سامانه هوشمندی اختراع کرده که رانندگان قبل از رسیدن به پیچ های خطرناک از وضعیت سمت دیگر جاده آگاه می شوند.

آوای جنوب؛۸۱۴۹۰۵۹۱-۶۲۴۸۲۳۶

استان کهگیلویه و بویراحمد به علت بافت کوهستانی و جاده های پر پیچ و خم همواره جزو استانهایی است که آمار تصادف در جاده های آن رو به افزایش است که این اختراع می تواند در بهبود ایمنی سفر موثر واقع شود.

مخترخ جوان کهگیلویه و بویراحمدی برای کاستن از این آمار رو به افزایش تصادفات در این استان سامانه هوشمند اعلام خطر در جاده ها ی با عدم دید کافی را اختراع کرده است.

مهرداد آرایان مهر افزود: این سامانه دارای اعلام علایم وضعیت در تابلوی ال.ای.دی است که درست سر پیچ ها نصب و به کمک چند سنسنور وضعیت سمت دیگر جاده را به راننده گزارش می دهد.

آریان مهر افزود: این سامانه دارای سه چراغ است که هر کدام علایمی برای راننده ای که دید کافی ندارد به نمایش می گذارد.

وی بیان کرد: در این سامانه چراغ قرمز برای اعلام خطر برخورد رودرو و یا انحراف به چپ ماشین سمت دیگر است،چراغ آبی نمایشگر وضعیت خط سبقت در سمت دیگر پیچ و چراغ زرد هم خطر برگشت از پشت را نشان می دهد.

این مخترع ۲۴ ساله دارای مدرک کارشناسی برق و اهل سوق کهگیلویه است که توانسته در مدت دو سال این سامانه را طراحی و تولید کند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این سامانه گفت: با مشارکت این اداره برای نخستین بار سه نمونه از این سامانه از کیلومتر ۳۵ تا ۶۰ جاده پرتردد یاسوج – اصفهان نصب شده است.

محمد نصیری راده افزود:کارکرد این سامانه مورد تایید مدیریت پژوهش و اجرای اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

نصیری راد اظهار کرد: به زودی این سامانه در بیش از ۹۰ نقطه حادثه خیر محور های مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد نصب و راه اندازی می شود.

فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: بیش از ۳۳ درصد از تصادفات منجر به فوت در این استان سر پیچ های دارای شیب خطرناک صورت می گیرد.

سرهنگ منوچهر سیاهپور افزود: نصب این سامانه رانندگان را از فاصله ۱۵۰ متر از وضعیت سمت دیگر جاده که دید کافی ندارد، مطلع می کند.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود با نصب این سامانه در محور های پرتردد استان بیش از ۳۰ درصد از تصادفات در این محور ها کاهش یابد.

سرهنگ سیاهپور وضعیت نامناسب راههای کهگیلویه وبویراحمد و ناکافی بودن عرض جاده ها برای حجم ترافیک ، کوهستانی بودن و نقاط حادثه خیز بالا را از عوامل اصلی افزایش تصادفات در جاده های این استان اعلام کرد.

این اختراع با تایید تایید سازمان پژوهش علمی و صنعتی ایران وابسته وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری به شماره ۷۹۹۱۸ در سازمان ثبت اموال و املاک کشور به ثبت رسیده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president