آوای جنوب

ابوالحسن غلامی: پدخندق حماسه ای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی/ پایم من را جا گذاشت

آوای جنوب 
عملیات پد خندق یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس بود که در آن، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال ۶۷ در جزیره مجنون به مدت۱۶ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.

خبرگزاری فارس گچساران_ سمیرا نصاری، چهارم تیرماه سالروز یادآور رشادت‌های فرزندان کهگیلویه و بویراحمد در عملیات غرور آفرین پدخندق درسال ۱۳۶۷ است.

در این عملیات غرور آفرین فرزندان این استان در گردانی به نام گردان حضرت رسول (ص) و تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد در یک عملیات ۱۶ ساعته در پد خندق انجام دادند تا دشمن بعثی متحیر بماند که چگونه یک سپاه از ارتش عراق در مقابل یک گردان زانو می زند و نمی تواند پیشروی کند.

فرزندان استان گهگیلویه و بویراحمد در عملیات پدخندق اوج رشادت و ایثارگری را به تمام دنیا نشان دادند و این حماسه به عنوان یکی از وقایع غرورآفرین دفاع مقدس و مردم کهگیلویه وبویراحمد است.

روز چهارم از ماه چهارم سال ۶۷ یادآور خاطرات مقاومت کم نظیر، عاشورایی عاشورائیان گردان حضرت رسول(ص) در پد خندق است که سرانجام ارتش عراق با طرح ریزی قبلی و شناسایی و شناختی که از منطقه جزایر، کوشک و طلائیه داشت با اجرای آتش سنگین بامداد چهارم تیرماه ۶۷ حمله خود را آغاز کرد.

این آتش سنگین روی خط دفاعی، جاده های ارتباطی، مواضع توپخانه ها، مقرها و مراکز تجمع نیروهای ما بود و همچنین دشمن به بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گستر یافته بود، اقدام کرد.

دشمن ساعت سه و ۴۵ دقیقه صبح همان روز عملیات خود را از محورهای جاده خندق – طلائیه و پیچ کوشک آغاز کرد و در محور خندق نیروهای دشمن با تیپ های ۱ ، ۲ و ۳ کماندویی از سپاه ششم وارد عمل شدند.

رزمندگان تیپ ۴۸ فتح در این عملیات تاسرحد جان مبارزه کردند و برگ زرینی به کارنامه سلحشوری دلاورمردان ایران زمین و کهگیلویه وبویراحمد افزودند.

عملیات پد خندق یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس بود که در آن، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیرماه سال ۶۷ در جزیره مجنون به مدت۱۶ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.

عملیات پد خندق با۱۲۷ شهید توسط رزمندگان دلیر و شجاع استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و یکی از پرافتخارترین عملیات هایی بود که در آن، رزمندگان سلحشور این استان با رشادت، ازخودگذشتگی و دلاوری‌های خود مانع از الحاق تیپ ششم دشمن به دیگر گروه‌های آنها شدند.

پد خندق رشادت های فراوانی را به خود دیده است لیکن حماسه ای که باعث شد نام پدخندق ماندگار شود مربوط به روزهای آخر جنگ است زمانی که عراق به جزایر مجنون حمله و نیروهای زبده خود را برای بازپس گیری این منطقه وارد عمل کرد.

وقتی صحبت از دوران دفاع مقدس می‌شود یاد رشادت‌ها و دلاور مردی‌های آن دوران می‌افتیم که برخی برای نجات کشور از دست دشمن جان خود را نثار می‌کنند.

این بار پای صحبت مردی می‌نشینیم که در یکی از عملیات‌های غرور آفرین دوران دفاع مقدس پای خود را جا می‌گذارد و ابراز می‌کند که پا من را جا گذاشته است.

سکوت عجیبی می کند چشمانش خیره به روبرو می شود و نمی دانم چگونه دوباره شروع کنم اما من هم صبر می کنم و بعد از کمی مکث اشک هایش جاری می شود و می‌گوید من جا مانده ام و ادامه می دهد من جا مانده از آنهایی هستم که یاد دارم در اروند پلی را در زیر باران گلوله های و هواپیماهای دشمن ساختند که دنیا را متحیر کرد.

از او دوباره سوال می کنم و می‌گویم از پایتان بگویید، پایی که جا ماند و دیگر او را ندارید که در پاسخ به من می ‌گوید ان پا من را جا گذاشت برایم دعا کنید ما هم به جمع دوستانمان بپیوندیم و به شهادت برسیم.

ابوالحسن غلامی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و جانباز قطع عضو در حالی که لبخندی بر لب دارد از او در مورد جانفشانی ها و رشادت های رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد درحماسه پد خندق بار دیگر سوال می‌کنم و می‌گوید: درچنین لحظاتی یعنی صبح‌دم ۴ تیر ۱۳۶۷ درمنطقه هورالعظیم واقع درمرزهای جنوبی کشور علی رغم پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران لیکن دشمن متجاوز و دست نشانده باحمله ای گسترده از زمین وآسمان ودریا قصدغافلگیری و تصرف بخش های زیادی ازاستان خوزستان من جمله اهواز را داشت.

وی ادامه داد: اماگروه اندکی به تعداد حدود ۱۵۰ نفر از رزمندگان کهگیلویه وبویراحمد و از نسل آریوبرزن حماسه ای از جنس پیروزی خون برشمشیر را رقم زدند وجوانان گچسارانی،دهدشتی ویاسوجی دوشادوش همدیگر ۱۶ ساعت دریک محیط محدود به نام”دژ یاپدخندق”دشمن رازمین گیر کردند تا نیروهای پیاده نظام ایران خودرابه منطقه برسانند.

غلامی خاطرنشان کرد:در این نبرد تاریخی حدود ۸۰ نفر از رزمندگان به شهادت رسیدند و سایرمجروح وپس از اتمام فشنگ حتی باسنگ به سینه دشمن رفتند ولی اسیرشدند و مظلومیتی عاشورایی باجلوه هایی از رزم حماسی وعاشقانه را آفریدند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president