آوای جنوب

ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد مطالبه‌گر باشند

اما به عکس سیاست زدگانی با این دعواها باعث اختلافات فراوانی شده‌اند که سبب عقب ماندگی استان کهگیلویه و بویراحمد شده‌اند لذاست که مطالبه ما از ائمه جمعه رفع این سیاست زدگی‌ها می‌باشد.

زارعیآوای جنوب / اسماعیل زارعی

من واجب حقوق الله علی العباد النصیحه بمبلغ جهدهم و التعاون علی اقامه الحق بینهم
اهم از تذکرات رهبرانقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور:
۱_نمازجمعه یک شبکه مهم و ارزشمند دینی،مردمی و حکومتی است لازم است نگاه جامع و کلان در مسائل کشور،جهان و منطقه داشت.
۲_نمازجمعه ترکیبی از بیان حقایق معنوی و اسلامی،حضور غیردستوری مردم در این صحنه و مرتبط باحکومت اسلامی است.
۳_حکومت فقط وظیفه تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد، بلکه حکومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد.
۴_این شبکه مهم در عین حالی که مردمی، اسلامی، حکومتی و سیاسی است اما داخل در جناح بندی های گوناگون مردم و جناح‌های سیاسی نیست.
۵_نماز جمعه نسبت به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز وظیفه دارد و نماز جمعه باید به ارزش های اسلامی مبتنی بر مبانی فکری و عقلی داشته باشد.
۶_یکی از مسائلی که باید در خطبه های نمازجمعه مورد توجه جدی قرار گیرد موضوع سبک زندگی و بحث های کاملا مستند و زنده در این خصوص است.
۷_لزوم وحدت طریق و جهت ائمه جمعه،ائمه جمعه از لحاظ سیاسی آن وقتی می توانند مفید باشند که مجتمع باشند و متفرق نگردند.مبادا خدای نکرده ائمه جمعه تحت تأثیر حرف این و آن قرار بگیرند که گاهی چرندی،اتهام بی ربطی و یا مطلب واهی و بی اساس را مطرح میکنند.
برحسب فرمایشات و توصیه های مذکور امام خامنه ای،همچنین توصیه ایشان مبنی برحضور و ارتباط هرچه بیشتر ائمه جمعه بامردم و حضور در مجامع جوانان، دانشجویان و طلاب و گفت و شنود با آنان،احساس تکلیف نموده و توصیه های در همین راستا خطاب به ائمه جمعه استان داشته و داریم.
ائمه جمعه باید بر اساس نیازهای اقلیمی هر جامعه و هر منطقه جغرافیایی مکان و زمانی عمل کنند، وظیفه خود دانسته که همانگونه که در رساندن مفاهیم اسلامی به دل های مردم تلاش می‌کنند، در رفع آن نیازها کوتاهی ننماید و از وارد شدن در جزئیات امور و مطالبه گری از مسئولین اباهی نداشته باشند،همانگونه که امام خامنه ای در خطبه‌های نماز جمعه فرمودند: مردم، مسئولان حکومت را تحت نظارت بگیرند و آن ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند و معنی این امر به معروف و نهی از منکر خواهش و تقاضا نیست بلکه مطالبه است. یعنی مردم شرعا حق دارند و باید از مسئولان حکومت در قوای سه گانه از بالا تا پایین مطالبه کنند که ما فرزندانمان را به نام امام علی علیه السلام و برای عدل علوی به میدان ها و جبهه ها فرستادیم و بنابراین حق داریم از شما بخواهیم که در شیوه و سلوک حکومت به سیره علی بن ابیطالب علیه السلام و یا لااقل کارگزاران علی بن ابیطالب علیه السلام تا جایی که می توانید وفادار باشید.این از شاخص ترین و بارزترین آن چیزهایی ست که ائمه جمعه باید در ترغیب مردم به مطالبه گری تلاش کرده و از آن واهمه ای نداشته باشند.در استان کهگیلویه و بویراحمد پس از گذشت ۳۷سال از انقلاب اسلامی هنوز فرد یا افرادی اگر بخواهند در خارج از استان نام این استان را برزبان بیاورند صفت محرومیت را یار همیشه همراه آن میدانند آن وقت عده ای در مقام مسئول که باید در رفع محرومیت‌ها و کمبودهای استان تلاش کنند از حضور ائمه جمعه به عنوان حکام شرعی و قانونی جامعه در مهمترین مسائل امور مسلمین واهمه داشته و شروع به تخریب و انتقاد می‌کنند که این نشان از ضعف آن‌ها بوده که اگر جز این بود برای محرومیت و رفع نیازهای این استان به جای دشمنی ها و جناح‌بندی‌های سیاسی و میتینگ های انتخاباتی برای جمع آوری رأی ها در جهت اهداف خود،تلاش میکردند.اما به گفته رهبرانقلاب این دشمنی‌ها در یک جمع بندی مایه خیر است،آن دشمنی هاست که غیرت ها و انگیزه ها را تحریک میکند و فرصت های برای موجود زنده می آفریند.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید: شما نمی‌توانید من باشید (ولکن اعینونی) کمکم کنید، سعی کنید این الگو پیش چشمتان باشد.

باز برای ادای مطالبه‌گری و ادای امر به معروف و نهی از منکر به صورت عموم خطاب به مردم و بزرگان در خطبه منا امام حسین علیه السلام می‌فرماید: ای مردم، ای بزرگان، عبرت بگیرید از موعظه ای که خداوند به دوستان خود در قرآن می‌فرماید. اگر شما خود را اولیای خدا می‌دانید، و اگر دیندارید و مخاطب قرآن هستید، پس بی‌تفاوت نمانید، اگر احساس تکلیف کنید، آیا ندیده‌اید که خداوند چندبار در قرآن به روحانیون مسیحی و یهودی به شدت حمله کرده و آن ها را توبیخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت بی عدالتی و فساد دیدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و انتقاد نکردند و فریاد نکشیدند؟ و نیز فرمود نفرین بر کسانی که از بنی اسرائیل کافر شدند. آن‌ها که امر به معروف و نهی از منکر نکردند و چه بد عمل کردند. استان کهگیلویه و بویراحمد در رأس تمام مشکلاتش دو یا چند مشکل اساسی دارد که باید ائمه جمعه به عنوان حکام شرع به صورت قانونی و شرعی برای رفع آن‌ها تلاش کنند، این استان مفهوم صحیح از سیاست نداشته و غالباً دچار سیاست زدگی شده است که جو غالب استان را نیز شامل شده و همین امر سبب جناح بندی‌های بی حد و حصر سیاسی برای مبارزه در مقابل یکدیگر تعریف کرده اند اما از سخن ارزشمند امام خامنه ای نمی توان گذشت که فرمودند: بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم. من این تقسیم بندی را غلط می دانم! نقطه مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست.نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست! بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم. اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش‌ها به صورت روز به روز و نو به نو.

اما به عکس سیاست زدگانی با این دعواها باعث اختلافات فراوانی شده‌اند که سبب عقب ماندگی استان کهگیلویه و بویراحمد شده‌اند لذاست که مطالبه ما از ائمه جمعه رفع این سیاست زدگی‌ها می‌باشد.

مسئله دیگر که مطالبه جدی ما می‌باشد تلاش ائمه جمعه در مقام حاکم شرع برای رفع معزل بیکاری جوانان این استان است، آنان باید تلاش کنند و مسئولان ذی‌ربط را که برای رفع معزل بیکاری جوانان تلاشی نمی‌نمایند مورد بازخواست خصوصی و یا در تریبون‌های نماز جمعه به صورت عمومی قرار دهند چرا که در این استان چه بسیار صنایع و شغل‌هایی که به دست نیزوهای غیربومی بوده و متخصصین و نیروی کار جوان این استان در اغما به سر می‌برند، جناب میثم تمار می‌فرماید: تعجب می‌کنم از مردی که نان در خانه ندارد و با شمشیر برهنه بر جامعه نمی‌تازد.

در پایان با آرزوی توفیقات روزافزون برای سایر ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد سخنی از فرمایشات گربهار پیامبر اسلام(ص) را ذکر می‌کنم که می‌فرمایند: نگذارید مردم در پشت درب‌های حکومت باشند تا ثروتمندان آن‌ها را بدرند.

السلام علی من اتبع الهدی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president