آوای جنوب

آیا استاندار خوزستان هم رفتنی می شود !

رفیق بازی و یک دنده بودن استاندار خیلی زود منجر به نخستین اعتراضات علنی فعالان سیاسی و اجتماعی استان شد

مقتداییخبرنگار سرویس سیاسی آوای جنوب از مطرح شدن یک نام و گزینه دیگر در کنار یکی دو گزینه اخیر پست استانداری خوزستان خبر می دهد.

آوای جنوب؛ علی مراد کاظم پور

 سردارمرتضایی که از گزینه های مهم روی میز دولت احمدی نژاد برای پست استانداری خوزستان بود و در آخرین دقایق ، نام حیات مقدم به عنوان اولین استاندار دولت احمدی نژاد در خوزستان اعلام شد، مجددا برای به دست گرفتن این سمت مطرح شده است.

یک منبع خبری به آوای جنوب از مطرح شدن جدی نام سردار مرتضایی به پیشنهاد بعضی از رجال خوزستانی در تهران خبر می دهد.

این منبع خبری گفت: قرار شده است تا یکی دو نفر مسئولیت صحبت های مقدماتی و راضی کردن این چهره اجرایی را بر عهده بگیرند.

لازم به ذکر است، در کنار نام سردار مرتضایی، نام چهره هایی همچون دکتر بخشنده و امین بیانک نیز به عنوان گزینه های این پست روی میز حضور دارد.

آوای جنوب با بررسی مواضع اخیر مقتدایی به دلایل مختلف مقتدایی می پردازد

پرده اول)نخستن نشست عمومی مقتدایی با مردم

بیست و سوم مهرماه نود و دو،آنگونه که تارنمای فیدوس آبادان،از تارنماهای حامی عبدالحسین مقتدایی نوشت؛در نخستین نشست عمومی وی در حسینیه ای در اهواز،تنها تعداد انگشت شماری از فعالان ستاد روحانی در استان همچون آقایان جادری،سیدرسول موسوی وهفت نفر دیگر حضور داشتند.

همان جلسه ای که در آن مقتدایی از رفیق باز بودن و در عین حال نفوذ ناپذیر بودن و یک دنده بودن خود گفته بود!؟

فیدوس در ادامه همان مطلب ضمن تیتر کردن رفیق باز بودن استاندار نوشت:”…مقتدایی هنگام ورود به جلسه که زمانی از آغاز آن گذشته بود در ردیف انتهایی و نزدیک درب خروجی حسینیه نشست.تلاش برخی افراد شاخص از جمله جادری و سیدرسول موسوی برای کشاندن او به صدر مجلس موثر نیافتاد.مقتدایی در واکنش به اصرار زیاد مجریان جلسه گفت:اگر اصرار کنید از جلسه خارج می شوم و پس از مکثی کوتاه ادامه داد:اینها نمی دونند من آدم یک دنده هستم.رفیق بازی و یک دنده بودن استاندار خیلی زود منجر به نخستین اعتراضات علنی فعالان سیاسی و اجتماعی استان شد.

پرده دوم)نخستین سفر رئیس جمهور به استان خوزستان

انتقادات فعالان استان در نخستین سفر دکتر روحانی در قامت رئیس جمهور در بیست و چهارم دیماه ۹۲ به استان خوزستان و در قالب گلایه هایی به هیئت دولت رقم خورد.

موافقان و طرفداران استاندار خوزستان اما گروه مقابل را به سهم خواهی از استانداری و دولت متهم کردند و در مقابل منتقدان که هزینه دادن خود برای اصلاحات و اعتدال را موید صداقت خود و دلسوزی شان برای دولت تدبر و امید می دانستند.استاندار را دارای سابقه استانداری دوران اصلاحات و مثبت و خیرخواه معرفی می کردند.

پرده سوم)فریاد اعتراض به عملکرد استاندار در همایش امید و انتظار

همزمانی بیست و چهارم خردادماه،سالگرد پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با سالروز ولادت با سعادت امام منتظران،مهد موعود(عج)باعث شد تا نخستن همایش روحانی با حامیان دولت تدبیر و امید با این عنوان در تالار وزارت کشور برگزار شود.

در این نشست نیز جمع دیگری از فعالان سیاسی استان خوزستان با اشاره به دلایل نامعلوم تداوم فعالیت تعداد قابل توجهی از مدیران دولت قبل،آنهم ناتوان تریین و ضعیف ترین آنها به استناد عملکرد قبلی شان و همچنین فرمانداران منصوب شده توسط استاندار به این امر معترض بوده و اعتراض خود را به اطلاع رئیس دفتر و همچنین رئیس دفتر بازرسی رئیس جمهور رسانده و خواستار بررسی موارد شدند.اما گویی این انتقادات برای دولتمردان قانع کننده نبود تا اینکه صابون مقتدایی به تن خود دولتمردان نیز خورد!؟

پرده سوم)تقابل استاندار خوزستان با دولت به بهانه موضوع منطقه آزاد اروند

ابتدای شهریورماه امسال بود که استاندار خوزستان خبر آزاد بودن تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرستان‌های استان خوزستان را به عنوان هدیه دولت به مردم استان اعلام کرد.این خبر البته پیش از آن با آزاد شدن تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان و همچنین شایعات مطرح شده در رسانه‌های قابل پیش بینی بود.هرچند خرید خودروهای لوکس پلاک اروندی برای همه مردم خوزستان ممکن نبوده و نیست اما بالاخره بخشی از مردم از این هدیه آقای استاندار استقبال کردند و به خودروهای خارجی و رنگارنگ با پلاک اروند روی آوردند.

تردد خودروهای متنوع و پیشرفته در سراسر استان و به ویژه در کلامشهر اهواز با استقبال نسبی مردم نیز مواجه شد.این خوشحالی البته مدت زیادی به طول نینجامید.خبری در تاریخ ۲۵ شهریور ماه امسال بر روی پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد مبنی بر اینکه واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفاً امکان مرجوع نمودن به خارج از کشور را دارند.این خبر سبب شد وارادات خودروهای پلاک اروند محدود‌تر شود.همچنین ورود و ترخیص هرگونه خودروی سواری از محل مصوبه‌های قبلی و سایر مصوبات مشابه صرفا برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی و پایین‌تر مجاز است و این مصوبه در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۹۳ از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.البته نکته مهم تری که سبب نگرانی مالکان این خودرو‌ها و مردمی که به وعده آقای استاندار تصمیم داشتند یک خودروی اروند بخرند،این نکته مصوبه دولت بود که تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفا در محدود این مناطق مجاز است و ورود آن‌ها به قلمرو گمرکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

این موضوع به اینجا ختم نشد و یکی دو روز بعد همزمان با نشر گمانه زنی‌های گوناگون، جمال درویش مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان اظهار کرد: عده‌ای مخالف تصمیم استانداری خوزستان در خصوص تردد ماشین‌های پلاک اروند در خوزستان هستند و دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند ولی استانداری خوزستان نسبت به مردم استان مسئولیت دارد و مدیریت استان نخست باید در فکر رفاه و پیشرفت استان باشد.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز در اظهارنظری عنوان کرد:لغو مجوز تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان شایعه است و موضوع تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان بین مردم با استقبال خوبی مواجه شده و این موضوع بر قوت خود باقی و جای نگرانی نیست.

اما وزیرصنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه هفتم مهرماه در برنامه زنده پایش حضور پیدا کرد و گفت:در استان خوزستان،استانداری مصوبه‌ای مبنی بر تردد خودوهای پلاک اروند در کل استان صادر کرد که این مصوبه بدون هماهنگی صادر شده است.وی اضافه کرد:خودروهای پلاک اروند فقط می‌توانند در شعاع مناطق آزاد و تا مرکز استان تردد کنند و تردد این خودرو‌ها در کل استان خوزستان غیرقانونی است.وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: دولت مصوبه‌ای داد که ماشین‌های پلاک اروند به جز مناطق آزاد اروند فقط می‌توانند تا مرکز استان تردد کنند ولی در استان خوزستان تصمیم گرفته شد که این ماشین‌ها در تمام استان تردد آزاد داشته باشند و ما اعلام کردیم که این کار خلاف قانون است و خودروهای اروندی فقط تا شهر اهواز مجاز به تردد آزاد هستند.

استاندار خوزستان در پاسخ به این اظهارات و در برنامه رنده تلویزیونی هفته بعد پایش گفت:“نعمت زاده و دیگران که قیل و قال راه انداخته اند در جایگاهی نیستند که در این رابطه اظهار نظر کنند”!؟

وی همچنین در تعریفی بدیع استاندار را دارای دو جایگاه حاکمیتی و دولتی دانست و ضمن تفکیک این دو جایگاه از اولویت اولی بر دومی سخن راند.امری که البته منجر به احضار وی به هیئت دولت و ادای توضیحات شد.توضیحات مقتدایی اما گویا کارگر نیفتاده و موضوع تغییر وی که ابتدا بصورت خبر غیر رسمی به بیرون درز کرد،رفته رفته شکل جدی تری بخود گرفته است.

خاتمی:از سال۸۸ از آقای مقتدایی بی خبرم

در شرایطی که سابقه استانداری مقتدایی در دولت اصلاحات از امتیازات مثبت وی هنگام انتصاب محسوب می شد.رئیس دولت اصلاحات در دیدار جمعی از فعالین سیاسی اصلاح طلب استان خوزستان ضمن ابراز تاسف از عملکرد کسانی که همراه و همفکر محسوب می شوند در ایجاد چالش برای دولت تدبیر و امید،خاطرنشان کرد که آقای مقتدایی با اینکه استاندار دولت ایشان بوده اما از سال ۸۸ تا کنون ارتباطی با رئیس سابق خود نداشته است!

حمایت عضو جبهه پایداری از استاندار دولت تدبیر و امید!

نکته عجیب تر از دوری استاندار اصلاحات از ارکان اصلاحات،حمایت یکی از اعضای جبهه پایداری از ایشان است!با گسترده شدن بحث تغییر استاندار خوزستان،نکته قابل توجه و قابل تامل حمایت رسانه ای تنی از نمایندگان عضو جبهه پایداری مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی از مقتدایی است.آنهم در شرایطی که جبهه پایداری مهمترین مخالف دولت تدبیر و امید در مجلس محسوب می شود و چالش بوجود آمده بر سر انتخاب وزیر علوم توسط همین جبهه راهبری می شود.

گزینه های احتمالی جایگزینی

در شراطی که موافقان و مخالفان استاندار خوزستان به تایید تا تکذیب عملکرد وی مشغول هستند در محافل از نام هایی نیز بعنوان گزینه های جایگزینی استاندار خوزستان یاد می شود.

دکتر بخشنده،مهندس بیانک،دکتر شریعتی و مهندس ایزدیان از جمله گزینه هایی هستند که در گمانه زنی ها از حضور ایشان بعنوان استاندار جدید خوزستان نام برده می شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president