آوای جنوب

آماری از آراء نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد و درصد حضور مردم در ۹ دوره انتخابات مجلس

نمایندگانکهگیلویه و بویراحمد در ۹ دوره اخیر مجلس شورای اسلامی ابتدا در دو حوزه انتخابیه و سپس در سه حوزه آمار جالبی دارد.

آوای جنوب؛

اولین دوره مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ برگزار شد و از استان کهگیلویه و بویراحمد دو نماینده از حوزه انتخاباتی بویراحمد و دنا و کهگیلویه و گچساران راهی مجلس شدند.

در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که با مشارکت ۴۳٫۹۳ درصدی مردم کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، محمود قائمی سمنانی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس از مجموع ۳۲٫۷۴۳ آرای ماخوذه ۱۹٫۹۹۹ رأی کسب و به عنوان اولین نماینده بویراحمد و دنا به مجلس راه یافت.

در حوزه انتخابیه گچساران و کهگیلویه که در سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی داشت بهرام تاجگردون از مجموع ۳۹٫۱۳۳ آرای مأخوذه ۲۲٫۱۴۹ رأی را به خود اختصاص و در مرحله اول انتخابات به مجلس معرفی شد.

اولین دوره مجلس شورای اسلامی با پیام امام خمینی (ره) در روز چهارشنبه ۷ خرداد سال ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد.

دومین دوره مجلس شورای اسلامی

جمعه۲۷ فروردین سال ۱۳۶۳ شاهد برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

در این دوره مرحوم سید نورمحمد محمودیان ۳۱ ساله توانست از مجموع ۴۴٫۳۶۳ آرای مأخوذه با کسب ۲۲٫۸۱۴ رأی در مرحله اول انتخابات به عنوان نماینده بویراحمد و دنا به مجلس معرفی شد.

از حوزه انتخابیه گچساران و کهگیلویه حسنعلی نجفی رهنانی از مجموع ۷۱٫۱۶۰ آرای ماخوذه ۳۶٫۶۳۱ رای را کسب و در مرحله دوم انتخابات راهی مجلس شد.

مشارکت مردم کهگیلویه و بویراحمد در دومین دوره انتخابات ۷۸٫۸۷ اعلام شد.

سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نوزدهم فروردین سال ۶۷ و با مشارکت ۸۴٫۹۳ درصدی مردم کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این دوره از انتخابات حجت‌الاسلام سید نورمحمد محمودیان با کسب ۳۱٫۲۹۸ رأی از مجموع ۶۷٫۱۸۵ آرای ماخوذه در مرحله اول انتخابات و برای دومین بار پیاپی به عنوان نماینده بویراحمد و دنا به بهارستان راه یافت که این آخرین حضور محمودیان در مجلس شورای اسلامی بود چرا که براثر سانحه تصادف در سال ۱۳۹۳ دعوت حق را لبیک و به دیار باقی شتافت.

در این دوره بهرام تاجگردون ۴۲ ساله توانست از مجموع ۱۱۳٫۱۸ آرای ماخوذه ۴۲٫۵۹۴ را کسب و به عنوان نماینده گچساران و کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی حاضر شود.

چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۱ برگزار شد.

در این دوره انتخاباتی در حوزه بویراحمد و دنا سید مسعود حسینی توانست با اختلاف اندکی از سید باقر موسوی جهان‌آباد به عنوان نماینده مجلس انتخاب شود.

حسینی توانست با کسب ۲۹٫۵۳۵ رأی از مجموع ۸۱٫۶۸۶ آرای مأخوذه نماینده بویراحمد و دنا در دور چهارم مجلس شود.

در همین دوره حجت‌الاسلام محمد موحد از مجموع ۸۱٫۴۹۶ آرای مأخوذه، ۵۷٫۸۴۲ رای را کسب و به عنوان نماینده کهگیلویه و گچساران به بهارستان معرفی شود و این آغاز حضور ۲۰ ساله محمد موحد در مجلس شورای اسلامی بود.

میزان مشارکت مردم استان در این دور از انتخابات ۸۶٫۶۲ اعلام شد.

پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۴ برگزار شد.

سید باقر موسوی جهان آباد با کسب ۵۸٫۴۵۲ رای از مجموع ۱۰۵٫۱۲۱ آرای مأخوذه به عنوان نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و محمد موحد از مجموع ۱۶۷٫۰۰۶ آرای ماخوذه، ۸۵٫۸۷۳ رأی را کسب و با افزایش ۹ درصدی آرای خود نسبت به دور قبل مجددا به عنوان نماینده حوزه انتخابیه گچساران و کهگیلویه به مجلس راه یافت.

مردم کهگیلویه و بویراحمد در دور پنجم انتخابات مشارکت ۹۶٫۱۶ داشتند.

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۹ بهمن سال ۱۳۷۸ برگزار شد.

سید باقر موسوی جهان آباد از مجموع ۱۲۱٫۸۳۵ آرای مأخوذه با کسب ۶۱٫۶۱۷ رای به عنوان نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه کهگیلویه و گچساران محمد موحد برای سومین بار پیاپی انتخاب و به بهارستان راه یافت. موحد در این دوره از انتخابات از مجموع ۱۱۶٫۰۲۴ آرای ماخوذه،۵۰ هزار و ۸۵۲ رای را کسب و به مجلس ششم راه یابد.

میزان مشارکت مردم استان در این انتخابات ۹۶٫۵۱ است.

انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی

انتخابات این دوره در اولین روز از اسفند سال ۱۳۸۲ برگزار شد.

در این دوره از انتخابات شهرستان گچساران از حوزه انتخابیه گچساران جدا و استان دارای سه حوزه انتخابیه گچساران و باشت، کهگیلویه و بهمئی و بویراحمد و دنا شد.

ستار هدایتخواه توانست با شکست جدی‌ترین رقیب خود غلام‌محمد زارعی به مجلس راه یابد.

هدایتخواه توانست از مجموع ۱۴۲٫۸۴۸ آرای ماخوذه، ۷۸٫۱۵۵ رای را از آن خود کند و به عنوان نماینده بویراحمد و دنا به مجلس معرفی شود.

در حوزه انتخابیه گچساران و باشت مرحوم محمدعلی نبی‌زاده از مجموع ۶۶٫۱۲۴ آرای ماخوذه، ۲۰٫۹۶۲ رای را کسب و به مجلس راه یافت اما هنوز دو سال از حضور وی در مجلس نگذشته بود که براثر بیماری دارفانی را وداع گفت و علی‌مراد جعفری در انتخابات میان دوره‌ای مجلس انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه کهگیلویه و بهمئی محمد موحد از مجموعه ۱۴۷٫۶۷۷ آرای ماخوذه، ۵۳٫۰۱۰ رای را کسب کرد و برای چهارمین دوره متوالی به صندلی مجلس به عنوان نماینده کهگیلویه و بهمئی تکیه زد.

مردم در این دوره انتخاباتی مشارکت ۸۹٫۸۱ درصدی داشتند.

دوره هشتم انتخابات مجلس در ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ برگزار شد.

در این دوره ستار هدایتخواه با کسب ۴۱٫۲آرای برای دومین بار راهی مجلس شد.

هدایختواه از مجموع ۱۴۵٫۶۱۷ آرای ماخوذه از ۲۱۷ شعب اخذ رای ۷۱٫۹۸۸ رای کسب و راهی بهارستان شد.

در حوزه انتخابیه گچساران و باشت سید قدرت حسینی بحرینی در یک رقابت فشرده با غلام‌رضا تاجگردون از مجموع ۸۲٫۰۱۸ آرای ماخوذه، ۲۳٫۰۶۴ رای کسب و به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه معرفی شود.

در شهرستان کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام سید علی‌محمد بزرگواری به حضور چهار دوره محمد موحد پایان داد و توانست از مجموع ۱۲۴٫۶۵۴ آرای ماخوذه ۴۲٫۷۹۵ رأی را کسب و راهی مجلس شود.

مشارکت مردم در این دوره ۸۷٫۵۹ درصدی اعلام شد.

انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی

۱۲ اسفند سال ۱۳۹۰ شاهد برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

در این دوره غلام‌محمد زارعی پس از چندین بار حضور در انتخابات توانست از رقیب سرسخت خود ستار هدایتخواه پیشی بگیرد و با کسب ۸۰٫۵۴۶ رأی از مجموع ۱۷۰٫۲۱۱ آرای ماخوذه به عنوان نماینده بویراحمد و دنا در مجلس معرفی شود، زارعی در این دوره از انتخابات نیز توانست دیگر رقیب جدی خود یعنی محمد بهرامی را شکست دهد.

غلام‌رضا تاجگردون از مجموع ۹۱٫۸۳۶ آرای ماخوذه، ۳۴٫۹۷۴ رای را کسب و به عنوان نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت راهی مجلس شد.

در حوزه انتخابیه کهگیلویه، لنده، چرام و بهمئی سید علی محمد بزرگواری با کسب ۶۲٫۴۸۵ رای از مجموع ۱۲۳٫۳۰۵ آرای ماخوذه مجددا به عنوان نماینده مردم در مجلس انتخاب شد، که به نظر می‌رسد آخرین حضور بزرگواری در مجلس شورای اسلامی است چرا که وی هفته گذشته با ارسال نامه‌ای از حضور در دور دهم انتخابات مجلس انصراف داد.

مردم کهگیلویه و بویراحمد در این دوره از انتخابات به مانند گذشته حضور فعالی داشتند و میزان مشارکت مردم ۸۹/۹۶ درصد اعلام شد.

و اما انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی

انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۷ اسفند سال جاری در بیش از ۴۰۰ شعبه اخذ رای در سراسر کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود.

ثبت‌نام قانونی از نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی ۲۸ آذر آغاز و چهارم دی ماه به پایان می‌رسد.

همچنین زمان شروع تبلغیات نامزدهای انتخاباتی یک هفته قبل از انتخابات از ۲۹ بهمن شروع و ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری به اتمام می‌رسد.

همچنین زمان شروع ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۲۶ آذر آغاز و دوم دی پایان می‌پذیرد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president