آوای جنوب

آشفته بازار فرهنگی در دانشگاه یاسوج/خواب عمیق، سهم فرهنگ در دانشگاه یاسوج

.

تمام امید جامعه برای توسعه و پیشرفت به دانشگاه است دانشگاهی که به فرموده مقام معظم رهبری باید نخبگان آن مدیریت تحولات کشور را بر عهده بگیرند، و این مدیریت، مدیریت فرهنگی را هم شامل می شود.

آوای جنوب؛

 امسال به‌نام سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شد و دانشگاه به عنوان یک مکان فرهنگی و علمی که مبدأ تحولات عظیم و مدیریت تحولات کشور را نیز در کنار نخبگان حوزوی در اختیار دارد؛ در این سال باید نقش ویژه ای داشته باشد.

دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد که قریب به هفت هزار از فرزندان این مرزو بوم را در دامان خود پرورش می دهد و با کارکنان و اعضای هیات علمی خود جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر دارد و اگر خانواده های این افراد را نیز به جمع کسانی که تحت تأثیر وضعیت دانشگاه قرار دارند اضافه کنیم، فعالیت ها در دانشگاه یاسوج چیزی قریب به ۴۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و این فارغ از نقشی است که این دانشگاه می تواند در سه شهر یاسوج (مرکز اصلی استقرار دانشگاه)، گچساران (دانشکده نفت و گاز) و چرام (دانشکده صنعت و معدن) داشته باشد.

بی شک وضعیت فرهنگی دانشگاه و آنچه که به عنوان فرهنگ از دانشگاه یاسوج به دانشجویانش آموخته می شود به جامعه گسترده ای رسوخ پیدا می کند و همین موضوع دلیل واکاوی و بررسی وضعیت فرهنگی دانشگاه را دو چندان می‌کند.

وضعیت حجاب و عفاف مطلوب نیست،یمتوقف شده است، برخی از مطالبات رهبری از دانشگاه در این مرکز علمی بر زمین مانده است، مسئولان از بار وظیفه ای که در زمینه فرهنگی بر دوش دارند شانه خالی می کنند، اردوهای بی ربط و با ربط مختلف به اوج خود رسیده است، دیگر از برنامه های فاخر فرهنگی خبری نیست و دیگر ارزش ها به گونه دیگری تعریف می شوند. حال چرا؟ سوالی که هیچگاه پاسخ مسئولان فرهنگی دانشگاه را به دنبال نداشت.

در تابستان امسال بود که برخی از مدیران دانشگاه به دیدار آیت الله ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد رفتند، دیداری که در آن اگرچه مسئولان فرهنگی دانشگاه از رویکرد جدید و به اصطلاح نرمش در مقابل همه جریان های فکری دانشگاه خبر دادند، اما حضرت آیت الله ملک حسینی در زمینه دغدغه های فرهنگی، مسئولان فرهنگی دانشگاه یاسوج را ارشاد و راهنمایی و همچنین مسائلی را مطرح کرد که اگر مورد نظر مدیران این دانشگاه قرار می گرفت این روزها این همه انتقاد به وضعیت فرهنگی دانشگاه وجود نداشت.

در آن دیدار نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد به مسئولان دانشگاه توصیه کرد که در انجام کار فرهنگی دقت داشته باشند و آن را با ظرافت انجام دهند و افزود: نمی توان فقط با ارشاد و نصیحت تمام هنجار شکنان فرهنگی را راهنمایی کرد چرا که تمام کسانی که ارزش ها را نادیده می گیرند از روی ناآگاهی نیست.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی افزود: کار فرهنگی باید مجموعه ای از عملکردها باشد که از نصیحت و راهنمایی تا تربیت و برخورد را شامل می شود.

وی به مساله عفاف و حجاب در دانشگاه ها اشاره کرد و اظهار کرد: برخی از بی حجابی های فعلی محصول جوزدگی است و جو دانشگاه باید به گونه ای باشد که شرایط را برای جوزدگی و تبعات آن فراهم نکند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یاسوج با بیان اینکه از وضعیت فرهنگی دانشگاه راضی نیستیم، گفت: البته در هیچ دوره ای رضایت کامل از وضعیت فرهنگی در دانشگاه وجود نداشته و در حال حاضر نیز مسئولان با رویکرد جدیدی مشغول فعالیت های فرهنگی در دانشگاه هستند که برخی جنبه های مثبت داشته و برخی نقدها نیز بر این فعالیت ها وارد است.

حجت الاسلام حافظ ثابت در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، از افول کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه یاسوج خبر داد و افزود: یک زمانی دانشگاه یاسوج در زمینه کرسی های آزاد اندیشی در سطح کشور پیشتاز بود ولی امروز این کرسی ها رو به افول رفته و دست اندرکاران می توانند با تکیه بر آمارها در این زمینه قضاوت کنند.

وی عنوان کرد: شدت و شور و شوقی که برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود داشت در حال حاضر مشاهده نمی کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یاسوج از تدوین و اصلاح نهایی آئین نامه کرسی های آزاد اندیشی در شورای اسلامی شدن دانشگاهها خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم که با رویکرد جدیدی مسیر کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ادامه پیدا کند.

ثابت با بیان اینکه مطابق مطالبه رهبری در زمینه حجاب در دانشگاه فعالیت صورت نمی گیرد، خاطر نشان کرد: مساله حجاب، مشکلی نیست که با مدت زمان چند ماهه حل شود بلکه ۲۴ دستگاه که مسئول فعالیت در زمینه حجاب هستند اگر پای کار بیایند، می توان شاهد حرکات مثبتی در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که همه دستگاه های مسئول در زمینه حجاب فعالیت ننمایند عواقب خوشایندی در انتظار این مساله نخواهد بود، بیان کرد: حراست دانشگاه در زمینه حجاب مسئول است اما امروز شاهدیم که از این وظیفه شانه خالی می کند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه دستگاه های فرهنگی مانند تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ائمه جمعه، نهاد نمایندگی ولی فقیه و تمام نهادهای دیگر فرهنگی در زمینه حجاب وظیفه فعالیت دارند، گفت: طبق مطالبه رهبری در زمینه حجاب و عفاف فعالیتی انجام نشده است.

ثابت افزود: متاسفانه هنگامی که بحث رای و انتخابات مطرح می شود ارزش ها به حاشیه رانده می شود و برخی ها رویکردهای جدیدی در زمینه حجاب در دانشگاه دارند.

وی خاطر نشان کرد: به بهتر شدن وضع موجود خوشبین نیستم.

پیش از این نیز مسئول بسیج دانشگاه یاسوج نسبت به بر زمین ماندن برخی از مطالبات رهبری در این دانشگاه، انتقاد کرده بود و عدم رضایت خود را از وضعیت فرهنگی موجود و وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه مطرح کرده بود.

مسوول بسیج دانشگاه یاسوج وضعیت فرهنگی دانشگاه را مطلوب ندانست و گفت: خیلی از مطالبات رهبری در دانشگاه بر زمین مانده است .

رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج در گفت و گو با تسنیم، با بیان اینکه برای انجام یک فعالیت فرهنگی باید تعریف مشخصی از فرهنگ داشته باشیم، افزود: در یک فعالیت فرهنگی موثر علاوه بر تعریف فرهنگ باید موقعیت مکانی ، اهداف و ابزارها را نیز شناسایی کنیم .

محمد عبدالحسینی ، با تاکید بر اینکه امروز جنگ، جنگ فرهنگ است، گفت: امروزه کشورهای استکباری درصدد هستند تا فرهنگ های مختلف را تحت سیطره خود در بیاورند و به دنبال تسلط فرهنگی هستند .

وی در ادامه با بیان این که در چنین شرایطی وظیفه متولیان فرهنگی سنگین تر خواهد بود، خاطرنشان کرد: فعالیت های فرهنگی باید منجر به کار فکری شود و دانشجو را به تعقل و تفکر وادار نماید.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج در ادامه به سند اسلامی شدن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: با برگزاری کنفرانس و همایش این سند اجرایی نخواهد شد و همت والای متولیان دانشگاهی را می طلبد که این مطالبه مقام معظم رهبری را در دانشگاه عملی نمایند.

وی همچنین افزود : از مدیریت دانشگاه نیز انتظار داریم که حرفها و گفته های آنان عملیاتی شوند و صرفا در حد حرف و شعار باقی نماند.

وی همچنین از جزیره ای کار کردن در فعالیت های فرهنگی دانشگاه انتقاد کرد و گفت: در جامعه فرهنگی دانشگاه، باید اهداف مشترک تعریف شود و همه گروههای فعال فرهنگی دانشگاه به سمت رسیدن به این اهداف حرکت نمایند .

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج وضعیت فرهنگی دانشگاه را مطلوب ندانست و افزود: خیلی از مطالبات رهبری در دانشگاه بر زمین مانده است .

وی افزود: ما منکر عملیاتی نشدن مطالبات رهبری در دانشگاه نیستیم و حضرت اقا خودشان نیز به این امر تاکید دارند که مطالبات فقط به همایش ها بسنده نشود، ما نیز معتقدیم که از حرف تا عمل فاصله وجود دارد. وی اجرایی کردن مطالبات رهبری در دانشگاه را مستلزم کار جهادی دانست و خاطرنشان کرد: ایرادات فراوانی بر معاونت فرهنگی و همچنین مجموعه بسیج وارد است که مهم ترین گام در این راستا پذیرش ایراد و اشکال و سپس تلاش در جهت رفع آن می باشد که امیدواریم در سال تحصیلی جدید به این سمت حرکت کنیم .

وی وضعیت حجاب در دانشگاه یاسوج را نامناسب دانست و گفت: ما از وضعیت حجاب در دانشگاه راضی نیستیم و باید تلاش شود تا این وضعیت با راه اندازی کانون حجاب و عفاف و کانون امر به معروف و نهی از منکر سرو سامان داده شود.

«فضای فرهنگی دانشگاه در حال حاضر به صورتی است که اگر فردی از بیرون دانشگاه به فضای حال حاضر نگاهی بیندازد، مطمئنا بخش فرهنگی دانشگاه را در خوابی عمیق میبیند.» این بخشی از سخنان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج در توصیف وضعیت فرهنگی این دانشگاه است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج با بیان این مطلب ، از وضعیت فرهنگی حاکم بر دانشگاه یاسوج ابراز گلایه و ناراحتی کرد و گفت: با وجود پیگیریهای خیلی خوب کادر مدیریتی دانشگاه در قسمت ساخت و ساز و آماده کردن فضای فیزیکی دانشگاه جهت استقبال از سال تحصیلی جدید، متاسفانه در بخش فرهنگی کم کاریهای بزرگی صورت میگیرد.

وی افزود: فضای فرهنگی دانشگاه در حال حاضر به صورتی است که اگر فردی از بیرون دانشگاه به فضای حال حاضر نگاهی بیندازد، مطمئنا بخش فرهنگی دانشگاه را در خوابی عمیق میبیند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج تصریح کرد: اگر از حق نگذریم، معاونت فرهنگی دانشگاه به صورت یک جانبه مراسم‌هایی را مطرح و تصویب می‌کند که بر روی اغلب آنها نمی‌توان برچسب فرهنگی چسباند و دلیل این امر نگاه غیر اصولی و غیر کارشناسی به فعالیت‌ها می‌باشد که بدون مشورت با کارشناسانی همچون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

قبادیان به تشکیل نشدن جلسه شورای فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگی، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه است که هر ساله به دلیل حجم زیاد فعالیت‌ها در آغار سال تحصیلی و ورود دانشجویان ورودی جدید به این مکان علمی- فرهنگی، مهمترین جلسه‌ سال این شورا، حدودا دو تا سه هفته قبل از شروع کلاس‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همه ساله، به جز سال قبل که دانشگاه به دلیل اینترنتی بودن ثبت نام ستاد استقبال نداشت، به دلیل حجم زیاد کاری دو جلسه مختلف برگزار می‌شد که یکی مربوط به فعالیت‌های فرهنگی تشکل‌ها و معاونت فرهنگی بود و دیگری مربوط به روند برنامه‌های ستاد استقبال و جشن بعد از آن؛ اما امسال حتی همان یک جلسه نیز تا کنون برگزار نشد.

دبیر این تشکل دانشجویی به معضلات ناشی از تشکیل نشدن جلسه شورای فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: برگزار نشدن جلسه شورای فرهنگی دانشگاه چند معضل به دنبال دارد که اولین و مهم ترین آنها ناتوانی مجریان برنامه‌های دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی در برنامه‌ریزی درست برای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه می‌باشد.

قبادیان مکاتبه مستقیم تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی با معاونت فرهنگی دانشگاه در صورت داشتن برنامه برای اجرا در دانشگاه را معضل دوم دانست و ابراز کرد: در این صورت باید مستقیما با خود معاونت مکاتبه شود که این عمل سبب بروز دیدگاه شخصی در رد و یا قبول برنامه‌های فرهنگی دانشگاه می‌شود که خلاف موازین قانونی می‌باشد.

وی تصریح کرد: همکاری نکردن معاونت دانشگاه در برگزاری برنامه‌های بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دو هفته اخیر نمونه قابل ذکری است که برای این معضل باید به آن اشاره کرد.

دبیر این تشکل دانشجویی افزود: بسیج دانشجویی در هفته گذشته برای یکی از برنامه‌های خود سخنران دعوت کرد که لغو شد و ویژه نامه‌های تشکل انجمن مستقل به دلیل کمبود اعتبار اجازه چاپ و انتشار نیافت که بوسیله هزینه شخصی دانشجویان در بین دانشجویان ورودی جدید منتشر شد.

قبادیان ضمن ابراز نگرانی از بی‌توجهی مسئولین فرهنگی دانشگاه به تشکیل جلسه شورای فرهنگی، تصریح کرد: خود بنده به عنوان عضو شورای مرکزی تشکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، چندین بار خدمت معاونت فرهنگی و سرپرست دانشگاه رسیده‌ام؛ ولی همچنان هیچ گونه حرکتی جهت برگزاری این جلسه دیده نشد.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: احتمال می‌دهم که این نوع برخوردها بیشتر به دلیل مسئله خاصی است که در صورت پیگیری نکردن مسئولان در هفته‌های بعد در مصاحبه خبری با رسانه‌ها، آنها را عنوان می‌کنم.

این آشفته بازار فرهنگی در یک نهاد علمی و فرهنگی نه از دیدگاه جامعه، صاحب نظران و نه حتی از دیدگاه والدین و خانواده های دانشجویان پذیرفتنی نیست.

تمام امید جامعه برای توسعه و پیشرفت به دانشگاه است دانشگاهی که به فرموده مقام معظم رهبری باید نخبگان آن مدیریت تحولات کشور را بر عهده بگیرند، و این مدیریت، مدیریت فرهنگی را هم شامل می شود.

حال به این سوال رسیدیم که چرا باید دانشگاه که باید الگوی تمام نمای جامعه باشد، پایش در زمینه فرهنگ تا این حد لغزنده می شود؟ آیا رویکرد جدید می تواند دستاویز خوبی برای مسئولان در زمینه رها کردن فرهنگ و وضعیت فرهنگی دانشگاه باشد؟

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president