آوای جنوب

آزمونی بزرگ برای گچسارانی ها / سعی کنیم در جاده ولایت سبقت بگیریم تا قومیت/آرامش رفته را بازگردانید

شهر من آنقدر مردمانی خوب و با صفا و با محبت داشت که هوشنگ کمایی مرد بختیاری که شهردار گچساران بود خود را کاندیدای مجلس شورای اسلامی کرد و هنوز تصاویرش بر دیوارهای قدیمی شهر مشهود است

وحدت
آوای جنوب؛ علی مراد کاظم پور

یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَنَاکُم شُعُوباً وقَبَائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم إِنَّ اللهَ عَلیم خبیر

ای مردم ! ما شما را از یک مرد و زن ( آدم و حوا )  آفریدیم و شما را از تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ( اینها ملاک امتیاز نیستند ) گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است.

 (سوره حجرات) – آیه شریفه ۱۳

ایران – کشوری که از ترکیب انواع قوم ها و زبان های مختلف در کنار هم با فرهنگ و آداب و رسومی متفاوت در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
قومیت گرایی- واژه ایست که در شهرهای کوچک جای خود را به جبهه ها و احزاب سیاسی داده است .
* به طور یقین یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و یکی از موفقیت های تاریخی امام راحل عظیم الشان به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی بسط و گسترش فرهنگ زندگی قومیت های مختلف کشور ؛ در کنار هم بدون کوچکترین تضارب فرهنگی بوده است*
نمی دانم تا اینجای صحبت هایم خوب بوده یا که نه.
( حالا تو دلتون قهه قهه بخندید و بگید مگه داره صحبت میکنه یا می نویسه نه عزیزان عادتم این است صحبت هایم را بر روی کاغذ می آورم)

در این زمینه با نگاهی کوچک به تاریخ اسلام که می تواند برای ما عبرت آموز باشد که چگونه پیامبر اسلام قرن ها پیش با نحوه برخورد با مهاجرین و انصار و دعوت از آنها برای زندگی مسالمت آمیز در کنار هم و توصیه های اکید به انصار برای رسیدگی بیشتر به مهاجرین برای امروز ما این درس را به یادگار گذاشتند که برادران دینی تنها با ملاک دین و اسلام با یکدیگر فرق دارند و نه با ملاک های دیگر.
بگذریم اما با مطالعاتی که داشته ام یا با دیدن فیلم های دوران دفاع مقدس به تلاش دشمنان نظام بر تحریک و فرهنگ های قومی مختلف و طوایف ایران در هشت سال دفاع مقدس پی می برم که در زیر سایه ولی فقیه زمان بی نتیجه ماند و امروز گلزارهای شهدا نشان از بی اثر بودن نقشه های شوم و تفرقه انگیز دشمنان است.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارهای بار طرح مسئله قومی و قبیله ای را حربه دشمنان ایران اسلامی خوانده اند.
و اما امروز شهر من –
سالهای سال مردمان شهر من در کنار هم زن و مرد ؛ پیرو جوان ؛ لُر و تُرک ؛ بختیاری و اصفهانی و بهبهانی به آرامی زندگی می کردند.
نمی دانم خاطرتان هست یا که نیست در همین حیاط دوره ای عمه گل افروز و عمه خانی اتاق هایی بود که همه در کنار هم و هریکی اتاقی کرایه کرده بودند و صبح را به شب می رساندند و شب ها بر روی تخت درون حیاط می خوابیدند.
نمی دانم یادتان هست یا که نیست سالهای سال مردمان این شهر چنان در کنار هم زندگی می کردند که همسایه کناری نمی دانست همسایه کناری اش تُرک است یا که لُر .
نمی دانم یادتان هست یا که نیست تُرک ها به خوبی لُرها با زبان لری صحبت می کردند و لرها هم ترکی را خوب یاد گرفته بودند.
شهر من آنقدر مردمانی خوب و با صفا و با محبت داشت که هوشنگ کمایی مرد بختیاری که شهردار گچساران بود خود را کاندیدای مجلس شورای اسلامی کرد و هنوز تصاویرش بر دیوارهای قدیمی شهر مشهود است.
جنگ ۸ ساله شروع شد – لُر – تُرک – بختیاری – و اصفهانی به جبهه اعزام شدند .
دیلی – باوی – قشقایی – بویراحمد گرمسیر بالا و پایینش به جبهه رفتند.
این را گلزار شهدای شهرم نشان می دهد.
خورشیدی ترک زبان و احمد تاج گردون باوی و جعفری دیلی در گلزارهای شهدای شهرم هستند.
نمی دانم یادتان هست یا که نیست شهر من آنقدر خوب و باصفا بود که جنگ زده ها بعد از جنگ سال ها ماندند و نرفتند.
و اما امروز-
امروز با نزدیکتر شدن به فضای انتخابات عده ای دوباره بر طبل قوم گرایی می کوبند و گویی فراموش کرده اند هیچ کس به خاطر قومیتش بر دیگری برتری ندارد.
دوست نداشتم مدام از این شاخه به آن شاخه بپرم ؛ اما دوست داشتم بدانم آیا تا کنون کارشناسانی برای بررسی شروع درگیری های قومی و قبیله ای و طائفه ای به شهر من آمده اند؟
خلاصه می کنم اگر از من به عنوان فرزندی از این شهر سوال شود تمام نزاع های جمعی را به بعد از انتخابات شورای اول شهر وصل می کنم.
آنجا که عده ای آن لیست قومی را دادند و آن شورای کذایی در آمد.
آنجا که دیگران نیز تحریک شدند تا وارد این بازی شوند.
آنها باید بدانند بیشترین ظلم و خیانت را به مردم خوب شهر من کردند و در فردای قیامت باید پاسخگو باشند.
بگذریم یادش که می افتم بدجور …
عزیزان و دوستان امروز ملاک برای انتخاب نمایندگانی اصلح و کاردان برای ورود به مجلس شورای اسلامی لزوم ولایت مدار بودن است و بس.
آنانی که امروز از عینک قوم گرایی به انتخابات می نگرند باید این واقعیت را بدانند که از اندک دانش سیاسی بهره مندند و باید بدانند هیچ کس به خاطر قومیت بر دیگری برتری ندارد .
با شما هستم آیا هیچ می دانید پس از انتخابات چه می شود.
چرا مردمی که با هم پیوندهای گوناگون و ازدواج های فراوان دارند در مقاطع خاص باید رو در روی هم بیاستند و نا خواسته تامین کننده منافع گروهها و اشخاصی شوند که در ضدیت کامل با منافع جمعی مردمی ساده دل و مهربان قرار دارند که اگر چنین نبودند از دریچه قومیتی وارد نمی شدند.

و اما امتحان سخت اصولگرایان-

گفتمان اصولگرایی به عنوان گفتمانی انقلابی که سالهاست در عرصه سیاسی کشور خوش درخشیده است اکنون نیز می توانند با دوری از هر گونه قومیت گرایی در آستانه مجلس شورای اسلامی قرار گیرند هر چند این طیف نیز باید از سخنان آن شب ایاز آقایی که هنوز به آن شورای شهر کذایی از افتخار یاد می کند و آن را نقشه ای حرفه ای می داند دوری کنند .

بعد از سخنرانی نماینده فعلی گچساران خیلی با درون خودم کلنجار رفتم . آخر تاجگردون نباید این جمله ۵۵هزار نفر را می گفت .

او همیشه پخته صحبت می کند و ساعتها به فکر فرو می رفتم چرا او باید چنین بی پروا وارد مسئله تعداد قومیت شود.

کمی به عقب آمدم و یاد جلسه فولادی با طایفه وندا افتادم ؛ آنجا که ایاز آقای بازهم بر طبل قوم گرایی می کوبید.

و به این نکته پی می برم شاید سخنان تاجگردون پاسخی به سخنرانی یا خاطره گویی آن شب ایاز آقایی باشد.

بهتر است اصولگرایان نیز بر طبل قوم گرایی نکوبند و سخنران هایشان باعث تحریک دیگران نشوند.
جریانی که می تواند کاندیدهایی همچون مهندس پاکدل- دکتر قاضی فر- دکتر زراعت کیش- اردلان زینل زاده را در آینده در جعبه جادویی خود داشته باشد.
نتیجه گیری:
** اختلافات قومیتی در شهرهای کوچک دقیقا در مقطع انتخابات با میدان داری کاسب های انتخاباتی آغاز می شود
** عده ای در این کار و زار قوم های مختلف را چنان با پسوند و پیشوند به بالا می برن که خودت به شک می افتی که آیا خودت هستی
** بدانید در پایان این کارو زار انتخاباتی و جار و جنجال ها مردمی در کوچه پس کوچه و خیابان های شهر می مانند که دیگر روی نگاه کردن به همدیگر را هم ندارند و مسببان این کار نیز از گچساران و باشت خواهند رفت
** نگذارید چرخه و سیکل قومیت ها مدام در این شهر تکرار شود
**  و در پایان سعی کنیم در جاده ولایت سبقت بگیریم تا قومیت

عذر حقیر را بابت طولانی بودن مطلب بپذیرید و حلالم کنید و بگذارید مردمان این شهر در آرامش کامل به زندگی خود ادامه دهند

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. علی رحم گفت:

    اصول گراها در طول این سی و شش سال امتحان خود را پس دادند و اکثرا هم زیر پوشش دفاع از ولایت و اصول چه بلاهتی که به سر این مردم محروم که نیاورند بهترین و شاخص ترین و مفیدترین فرد همین نماینده فعلی است اگر واقعا دلتان به حال مردم میسوزد اجازه دهید مردم خودشان تصمیم می گیرند هی دم از اصول نزنید چون اصول قدرت اصول گراها را احمدی نژاد و طرفدارن او که اتفاقا از ریشه دار ترین افراد اصول گراها یعنی همه امامان جمعه حوزه های علمیه و … بود نشان داد مملکت را تا لبه پرتگاه بردند لذا مردم خودشان آگاهند نیازی به این قلم فرساییا نیست جناب کاظمی عزیز

  2. علی رحم گفت:

    به دلیل عملکرد اصول گراها در طول هشت سال دوره احمدی نژاد با دیدگاه شما مخالفم بهترین فرد همین نماینده فعلی می باشد جناب تاجگردون

  3. حسن گفت:

    هیچ نماینده ای به اندازه تاج به گسترش اندیشه قوم گرایی کمک نکرد.عملکرد ایشان برخلاف حرف هاییش شدیدا مبتنی بر قوم گرایی است

  4. محمد گفت:

    اتفاقا نوشته شما از تفکر قوم گرایی شما حکایت می کند. چه اشکالی دارد که اصول گرایای همه به فولادی رای دهند؟ رای به فولادی یعنی پرهیز از قوم گرایی

  5. ناشناس گفت:

    کاش اینارو که گفتی از ته دل میگفتی

  6. محمد گفت:

    سقراط جمله قشنگی دارد ازش پرسیدن اهل کجایی؟ در جواب گفت من یک شهروند جهانی هستم ما اگر مرغ نیستیم لابد چون تخم مرغ نبودیم پس هیچکس را نباید ب خاطر قوم و طایفه گریش سرزنش کرد.، پیش خدا کس عزیز تر و محبوب تر میباشد که با تقوا تد باشد.،

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president