آوای جنوب

خیال مهدی راحت است!/ اتهام درست کرده‌اند!

آخرین پیش‌بینی رفسنجانی درباره “مهدی بابا” چه بود؟

هاشمیرفسنجانی مدعی شده بود: «ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند!»

آوای جنوب؛

اکبر هاشمی رفسنجانی که در سال های گذشته کمتر درباره پرونده فرزندش مهدی هاشمی اظهارنظر کرده بود، اواخر سال گذشته در معدود صحبتهای خود در این خصوص مدعی شده بود: «ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند.»

در این گفتگو که پس از برگزاری چند جلسه دادگاه مهدی هاشمی در ۱۹ اسفند ۹۳ انجام شده بود، رفسنجانی مدعی شده بود: “چون دادگاه علنی نیست، نمی توانم حرف های آنجا را بزنم. ولی ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند. مثلا همین قضیه استات اویل قبلا سه بار مطرح شده بود و هر سه بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان پناه بست، دیده نمی شود. یک بار چندگروه از اینجا فرستادند که برادر آیت الله خامنه ای هم در جمع آنها بود. مجلسی ها و اطلاعاتی ها بودند که رفتند و وقتی برگشتند، گفتند: ما چیزی ندیدیم. یک بار هم در مجلس تحقیق و تفحص گذاشتند. آنها هم کلی کار کردند و به خارج رفتند. اینها گزارش های کتبی دارد و الان موجود است. همه در دادگاه مطرح شد. آنها هم گفتند که ردپایی ندیدیم. یک بار دیگر مجلس از آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت سوال کرد. آقای زنگنه به مجلس رفت و گزارش داد. آقای اعلمی سوال کرده بود. آقای زنگنه هم گزارشش را داد و بعد از آقای اعلمی پرسیدند که قانع شدید؟ گفته بود که اگر مجلس قانع شده باشد، من هم قانع هستم. فریاد نمایندگان بلند شد که ما قانع شدیم. او هم گفت: من هم قانع هستم. این موضوع سه بار اتفاق افتاده بود. وزارت اطلاعات آن زمان در گزارشی مهدی را مبرا اعلام کرد. ولی این را هم در پرونده گذاشته بودند. بقیه هم عین همین ها بود. یعنی هیچ چیز نداشتند. تا به حال دادگاه دلیلی برای جرم مهدی پیدا نکرده است. البته هنوز حکم نداده است.”

رفسنجانی پیش از این، تنها یک بار به صورت علنی درباره پرونده مهدی اظهارنظر کرده بود. او در زمان حضور پسرش در لندن، در دیداری با دانشجویان مشهدی که ۱۵ آذر سال ۸۹ برگزار شد، در پاسخ به سوالات و اعتراضات دانشجویان درباره سفر مهدی هاشمی به خارج از کشور گفته بود: “خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است.”

هاشمی رفسنجانی به نقش مهدی هاشمی در کمیته غیرقانونی “صیانت از آرا ” اشاره کرده و گفته بود: ‌من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، “جز در مسئله کمیته صیانت از آرا “. مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص علت سفر پسرش به لندن هم اینچنین گفه بود: ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد.

گفتنی است مهدی هاشمی ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه یکشنبه دوم مهرماه ۹۱ در حالی که یاسر و فاطمه هاشمی نیز برای استقبال از او به دوبی رفته بودند، با پرواز دوبی – تهران از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد کشور شد و به لندن نشینی خود خاتمه داد.

مهدی سپس به زندان اوین منتقل شد و اکبر هاشمی رفسنجانی هم غروب روز سه شنبه ۳۰ آبان برای ملاقات با او و فائزه سری به زندان اوین زد.

سال گذشته، حجت الاسلام رئیسی معاون اول وقت قوه قضاییه اعلام کرده بود که تا پایان سال حکم مربوط به این پرونده صادر می شود، مگر این که خدای ناکرده مشکل خاصی که قابل پیش بینی نیست پیش بیاید.

با این وجود، حکم مذکور نه تا پایان سال ۹۳ بلکه در پس از گذشت دو ماه و نیم از سال ۹۴ تایید و بر اساس آن مهدی هاشمی پس از ۹۹۱ روز رسیدگی به پرونده بین‌المللی و قطور، به طور قطعی و با عناوین اتهامی اختلاس، ارتشا، جعل و مسائل امنیتی به ۲۵ سال حبس قطعی محکوم شد که مطابق قوانین ۱۰ سال آن را متحمل خواهد شد.

پیش از این، وکیل هاشمی از وجود طرق فوق العاده اعتراض به رای قطعی موکلش خبر داده بود. بر این اساس، احتمالاَ آخرین تلاش‌ها و اعتراض‌های هاشمی نسبت به حکمش و فشار به قوه قضائیه همچنان ادامه خواهد داشت!

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president