آوای جنوب

بازگشت به دوران اوج با وزیری از جنس مردم/عزت نفت به بودن میان مردم است

آوای جنوب/علی مراد کاظم پور

روزی و روزگاری صحبت از عزت مندی وزارت نفت در میان دیگر وزارتخانه ها به خصوص وزارت کشور بود و بس.


روزی و روزگاری حرف اول را در جنوب کشور نفت می زد و جایگاه ویژه ای داشت و نزد همگان احترام .
قدیمی های نفتی آن روزها در دورهمی های نفتی از جایگاه نفت چنین می گویند که استانداران آن زمان در جنوب کشور برای انتصاب فرمانداران در شهرهای نفت خیز با مدیرعامل های نفت مشورت می کردند .
وقتی پای صحبت قدیمی های نفتی می نشینیم از جایگاه ویژه نفت در جلسات رسمی می گویند و احترام ویژه نفت ..
اما چرا آنگونه بود و چه شد که اینگونه شد…
آری آن روزها که نفت در میان مردم جنوب کشور عزتمند بود نفت در کنار مردم بود و مردم بودن نفتی ها را در کنار خود حس می کردند با زبان ساده سفره نفت پهن بود .
از جاده و آبادانی روستاها و شهرها گرفته تا سالن های ورزشی و احداث بیمارستان و پروژه های عام المنفعه در جنوب کشور …
ساده بگویم هر جا که لوله نفتی عبور می کرد در کنارش نیز خدماتی به مردم آن دیار ارایه می شد و مردم و نفت در جنوب از دیرباز انس عجیبی داشتند و عشایر قدیم و نفتی ها در کنار هم بودند و پیشکسوتان نفت از عشایر و روستائیان به عنوان حافظان خط اول نفت یاد می کنند.

نه تنها مدیران دیگر دستگاه ها بلکه مردم نیز احترام و جایگاه ویژه ای برای نفتی ها داشتند .
به مرور زمان و تغییر دولت این نفت بود که خود را از مردم جدا کرد و این فاصله به مرور زمان بیشتر شد .
نفتی که تا دیروز هزاران پروژه عام المنفعه را در دست داشت آرام آرام خود را کنار می کشید و دیگر آن صنعت نفتی نبود که سفره خود را با مردم یکی کرده بود .
مسوولان آن دیگر در میان مردم نمی آمدند و پاسخگو نبودند و خود را جدای از مردم می دانستند و دیگر خدمات نفتی ها قابل لمس نبود و تلاششان بر این بود تا خود را به کنار گود ببرند و چنین عنوان می کردند که هر وزارتخانه برای خود بودجه ای دارد و ما نیز هزاران مشکل و …
اینچنین بود که به مرور زمان نفت آن جایگاه خاص خود را از دست داد و فقط خاطرات آن روزهایش در ذهن ها باقی ماند .
اما با روی کار آمدن دولت مردمی ایت الله رییسی و انتخاب وزیر نفتی از جنس نفت و مردم صنعت نفت آرام آرام در تلاش است تا به جایگاه اصلی خود برسد .
حضور وزیر نفت در میان مردم و پاسخگویی او به تک تک افراد از زن و مرد و پیر و جوان بیکار گرفته تا کارکنان نشان داد نفت دچار تغییر شده است و می خواهد دوباره به میان مردم برگردد.
فردی که این روزها عنوان وزیر نفت را یدک می کشد به مانند وزیر جهاد است و جهادی وار به میدان آمده .
او نشان داد اهل تشریفات خاص نیست و در سفرهای این روزهایش به خوبی نمایان شد .
در سفر به گچساران به میان مردم رفت و به دیگران گفت آمده ام تا صدای همین مردم را بشنوم و عجله ای برای رفتن ندارم و در هنگام سخنرانی اش نیز وقت خود را به یک کارآفرین داد.
در ادامه سفرهای دولت سیزدهم وزیر نفت در سفر به بوشهر و حضور در میان مردم جم گفت: اعتقاد دولت، وزارت نفت و بنده بر این است که هرجایی که صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد باید در آن منطقه، مردم از قِبَل این صنعت بهره‌مند شوند.

جواد اوجی با تأکید بر اینکه قول می‌دهیم که هر پروژه صنعتی را که داشته باشیم حتما بحث مسئولیت اجتماعی آن را نیز مدنظر خواهیم داشت، افزود: برای استان بوشهر ۳۶۰ پروژه در بخش‌های مختلف آموزشی، رفاهی، فرهنگی، راه و طرح‌های هادی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تعریف شده که شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است.
وزیر نفت درباره بحث اشتغال و بیکاری اظهار کرد: پروژه‌های جدیدی در بخش فشارافزایی حوزه پارس جنوبی و توسعه میدان‌های مستقل گازی و نفتی استان (بالغ بر ۱۲ میدان) در حال تعریف است که با رونق گرفتن و شروع این پروژه‌ها به طور قطع، تحولی در اشتغال این منطقه ایجاد خواهد شد.

اوجی در واکنش به اینکه گفته شده در برخی موارد نیروها را استفاده نمی‌کنند و می‌گویند نیروهای بومی تخصص مورد نظر را ندارند، افزود: برای رفع این موضوع، به آقای اسدی (مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس) اختیار داده شده که با سازمان فنی و حرفه‌ای استان عقد قرارداد انجام شود، هزینه‌ها را هم وزارت نفت تقبل می‌کند، همکاران و نیروهای متخصص ما نیز متعهد به آموزش می‌شوند تا جوانانی که توانایی لازم را دارند آموزش داده شوند و روزی برسد که همه نیروهای بومی منطقه بکارگرفته شوند.

و این گفتمان نشان داد وزیر نفت برای تحول آمده است و نفت با اوجی به روزهای عزتمند خود باز خواهد گشت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president